”Naturskyddsföreningen borde ställa krav på Svanen”

Naturskyddsföreningen säljer ut sitt varumärke när de går in i Svanens miljömärkningsnämnd enligt en medlem som är kritisk till miljömärkningens kravställning och organisation. Men Naturskyddsföreningen ser platsen i nämnden som en möjlighet att påverka utformningen av kriterier för miljömärkning på nordisk nivå.

Miljökonsulten Magnus Hedenmark, som är medlem i Naturskyddsföreningen, anser att Svanen drivs av vinstintresse och att det är problematiskt att Naturskyddsföreningen lånar ut sitt varumärke. Foto: Privat

Naturskyddsföreningen säljer ut sitt varumärke när de går in i Svanens miljömärkningsnämnd utan några tydliga krav på förändringar av Svanens krav och organisation. Det hävdar miljökonsulten Magnus Hedenmark som är kritisk till Svanens miljömärkningar på flera områden.
– Jag tycker att det är konstigt att Naturskyddsföreningen går in utan att säga någonting. Situationen är värre än när man en gång i tiden gick ur Svanens miljömärkningsnämnd, säger Magnus Hedenmark till Aktuell Hållbarhet.

I grunden är han positiv till miljömärkningar men menar att Svanen på flera områden har misslyckats med att analysera miljönyttan av sina krav. Som exempel nämner han Svanens krav på pappersmassa som påstås ha backat sina krav på utsläpp av klorerade miljögifter efter påtryckningar från den finska skogsindustrin. Vidare lyfter Magnus Hedenmark att tvättmedelsproducenternas branschförening, KTF, nonchalerats av Svanen när de har förslagit att miljömärkningen ska ställa krav även på palmkärnolja och klimatåtgärder.

Enligt Magnus Hedenmark är det ett problem att Svanen drivs av vinstintresse, då han menar att det leder till att Svanen tummar på krav som skulle generera riktig miljönytta.
– Svanen säger att man är utan vinstintresse men det är inte sant. Man är i högsta grad beroende av de licensintäkterna som går direkt till organisationen. Det är kanske därför man har Svanenmärkta gräsklippare som är bensindrivna, eftersom det annars skulle ge ett bortfall av licensintäkter. Det finns ju fullgoda batteridrivna gräsklippare idag, säger Magnus Hedenmark.

Bristen på oberoende och Svanens vinstintresse är något som Magnus Hedenmark menar att Naturskyddsföreningen borde ifrågasätta mer innan de sätter sig i organisationens miljömärkningsnämnd.
– Naturskyddsföreningen borde driva de här frågorna men om de anser att de inte har resurser att göra det är det bättre att hålla sig utanför. Antingen går man in i en sån här organisation och ställer krav för att medverka eller så är man inte med alls. Annars riskerar man bidra till greenwash genom att Naturskyddsföreningen lånar ut sitt varumärke, säger Magnus Hedenmark som i egenskap av medlem i miljöorganisationen lyfter kritiken i en debattartikel Naturskyddsföreningens medlemstidning Sveriges Natur.

Eva Eiderström, avdelningschef för Handla miljövänligt på Naturskyddsföreningen, svarar Magnus Hedenmark i en replik hos Sveriges Natur och säger att miljöorganisationen kommer ta ställningen till fortsatt deltagande i Svanen om frågan kommer upp. Anledningen till att Naturskyddsföreningen accepterade medverkan i Svanens miljömärkningsnämnd var att bidra med erfarenhet och kompetens. En plats i nämnden ger alltså möjlighet för Naturskyddsföreningen att påverka kriterierna framöver, även på nordisk nivå.

Samtidigt påpekar Eva Eiderström att det är en utmaning att formulera krav som är hårda och samtidigt uppmuntrar företag att ansöka om miljömärkning av sina produkter.
”Utan märkta produkter kan miljömärkning inte hjälpa konsumenter till säkerställt bättre val. Och utan säkerställda bättre val kommer marknaden på egen hand att erbjuda miljöpåståenden, egenutvecklade symboler, koncept som ger gröna associationer och kanske produktförsäljning med rent vilseledande argumentation”, skriver Eva Eiderström.

Magnus Hedenmark, som själv har arbetat med att ta fram miljömärkningar för branschorganisationer, menar emellertid att bilden av miljömärkning kontra industrin är gammal och borde revideras.
– Det är inte ofta man kan räkna med branschföreningar eftersom de tenderar att ha svårt att skilja på sina medlemmar och vara tillräckligt konstruktiva. Men det förhållandet har delvis ändrats. När branschorganisationer som KTF lägger fram förslag om att plocka in aspekter kring palmolja och energi, i stället för krav som inte är särskilt betydelsefulla så är det viktigt att ta vara på det erbjudandet. Det är skrämmande att man nonchalerar detta, säger Magnus Hedenmark.