Naturskyddsföreningen vill ha Sveriges mest hållbara kontor

Renovering genom ideellt samarbete och med återbrukade material. Det är huvudinriktningen när Naturskyddsföreningen ska renovera sitt huvudkontor på Åsögatan i Stockholm. Målet är att skapa Sveriges mest hållbara kontor.

Joakim Kaminsky på arkitektkontoret Kjellgren Kaminsky vill att Naturskyddsföreningens huvudkontor i Stockholm ska bli Sveriges mest hållbara kontor.

Göteborgsbaserade arkitektkontoret Kjellgren Kaminsky tycker att Naturskyddsföreningens arbete är viktigt och skänker därför årligen pengar till verksamheten som så kallat stödföretag. Nyligen föddes idén att istället för pengar skänka motsvarande belopp i form av arbetade timmar. Naturskyddsföreningen som har ett ganska slitet och trångt kontor i hyrda lokaler på Södermalm i Stockholm blev intresserade och nu har ett samarbete inletts.
– Ekonomisk hållbarhet är jätteviktigt för Naturskyddsföreningen. Dels har de inte jättemycket pengar, dels vill de att deras pengar inte går till lokalerna utan till verksamheten. Vi kommer behålla samma antal kvadratmeter, men vi tror vi kommer justera dem genom att till exempel låta folk som inte är där så ofta dela arbetsplatser, eller att ha mindre arbetsplatser och större mötesytor, säger Joakim Kaminsky, arkitekt och delägare på Kjellgren Kaminsky, till Aktuell Hållbarhet.

Projektet är ännu i sin linda, men några andra tankar så här långt är att återbruka byggmaterial och inredning och i övrigt använda organiskt och giftfritt material. Även om lokalerna är hyrda så är förhoppningen att kunna minska vattenförbrukningen, energieffektivisering är däremot vanskligare då det inte är något som hyresgästen Naturskyddsföreningen råder över.
– Jag kan tänka mig att vi kommer använda materialbedömningsverktyget Sunda hus, det inkluderar både att det ska vara giftfritt och krav på livscykelanalys. Det finns ju Svanen också, men den täcker i bland inte in alla produkter. Vi har inte sagt att vi ska certifiera renoveringen med något särskilt system utan det får vi utveckla allt eftersom, säger Joakim Kaminsky.

En annan tanke är att kontoret mer än idag ska visa upp vad Naturskyddsföreningen står för och inspirera både besökare och anställda till ett ännu miljövänligare beteende.
– Entrén är inte så välkomnande och känns inte som en mötesplats. Det är också väldigt viktigt att när man kommer till Naturskyddsföreningen som besökare så ska man få en bild av deras framtidsvision. De vill förmedla hur en grön framtid ser ut på ett positivt sätt, då vill man gärna känna det i lokalerna, den bilden förmedlas inte alls i dag, säger han.

Renoveringen kommer troligen ske i etapper under ett par års tid för att inte störa verksamheten.