Nej, jag vill inte heller lukta på gammal mjölk

En elegant svart presentlåda har skickats ut till ett antal journalister, innehållande en parfymflaska med namnet Old Milk och ett pressmeddelande med rubriken ”Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet”.

”Kalla den Änglamarken eller Himlajorden om du vill. Jorden vi ärvde…” Givetvis sjöng jag med i allsången när jag stod där på Kulturhusets scen med de övriga nio nominerade till Änglamarkspriset på temat Sveriges bästa miljöjournalist för många år sedan. Hasse Alfredsson delade ut diplomen och tillställningen kändes smakfull. Priset gick logiskt nog till en journalist med inriktning på jordbruk och livsmedel.

Nu ligger det senaste numret av Aktuell Hållbarhet framför mig, med förstasidesrubriken Matutmanarna – företagen som förändrar livsmedelsbranschen. I ena örat hör jag min kollega lite lågmält ursäkta sig över att han är kräsmagad och därför inte har lust att lukta på gammal mjölk. Privatsamtal tänker jag, men det visar sig att det handlar om en PR-kampanj.

En elegant svart presentlåda har skickats ut till ett antal journalister, innehållande en parfymflaska med namnet Old Milk och ett pressmeddelande med rubriken ”Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet”.

Ja ni vet, morfarsparfymen Old Spice i ny tappning. Ska man alltså använda den istället, för att gammal mjölk ska komma till användning?

I pressmeddelandet står det att Coop vill hjälpa till att minska matsvinnet, därför har de tagit fram en doft som luktar precis som mjölk när den har blivit dålig.

Jag gjorde misstaget att spraya och känner mig faktiskt illamående.

Varken tvål eller handsprit verkar hjälpa. Till slut mejlade jag Coops tillförordnade hållbarhetschef och frågade hur man får bort doften.

Medan jag gick och tvättade den stinkande hudfläcken en gång till vandrade tankarna iväg till Sergej Skripal. Till säkerhetskursen vi hade i våras, de dubbla låsen in till tidningshuset, extremister och hatet mot journalistkåren.

Kan Coop verkligen ligga bakom ett utskick av en fysisk låda, stor som ett halvt mjölkpaket, med innehåll av papp, metall och plast och en parfym som garanterat ingen vill ha på sig? Råvaror, transporter och hela 100 ml illaluktande vätska – som uppenbarligen inte ens innehåller mjölk utan odeklarerade kemikalier. Det verkar liksom inte rimma med deras hållbarhetsambitioner.

Jag fattar poängen med att kunna känna skillnad på bra och dålig mjölk – men att utsätta hårt arbetande hållbarhetsjournalister för ett sådant obehag?

Hållbarhetschefen svarade tack och lov, föredömligt vänligt och snabbt, och bekräftade att Coop ligger bakom kampanjen. Hon skrev att om tvål inte hjälper kan jag prova med citron eller lime.

Jag tänker att det finns bättre sätt att minska matsvinnet.

Pernilla Strid
redaktör, Aktuell Hållbarhet