Nu går det inte längre att ducka för hållbarhetsutmaningarna

När affärstidningar som Dagens industri och Financial Times ägnar helsidor och omslag åt företagens hållbarhetsarbete har hållbarhet blivit ett faktum som storbolag måste förhålla sig till.

”Kapitalismen är död – leve kapitalismen!” lyder rubriken på Dagens industris förstasida idag. I en 10 000 tecken lång artikel beskrivs ett paradigmskifte där kapitalism spås utvecklas till mer ansvarstagande och värde- och syftesdriven.

I korthet är en av slutsatserna att företag inte längre kan ha som enda mål att berika sina ägare. Verksamheten måste ha ett högre syfte och skapa samhällsnytta – och allra helst lösa stora samhällsutmaningar. Kunder och konsumenter börjar rösta med fötter och plånböcker.

Det här är egentligen inte något ny trend, men när affärstidningar som Dagens industri och Financial Times ägnar helsidor och omslag åt fenomenet har det blivit ett faktum som storbolag måste förhålla sig till.

Parallellt pågår arbetet med att göra finansbranschen till en katalysator för framför allt klimatomställning. Krav på transparens, ambition och mål ökar snabbt, samtidigt som talanger och stjärnor med omsorg väljer sina arbetsgivare i allt större omfattning.

Så vad betyder det här då för svenska företag?

Att hållbarhetsaspekterna måste integreras på djupet i organisationens dna; i affärsstrategier och affärsmodeller.

För att det ska ske behöver frågorna hanteras och diskuteras på högsta ort, i styrelserum och ledningsgrupper. Hållbarhetsfrågorna är av naturen komplexa och kräver ofta holistiskt perspektiv och multidisciplinärt angreppssätt.

Därför är hållbarhetskompetens i styrelserummet affärskritiskt. Nyckelspelare är bolagens valberedningar.

Aktuell Hållbarhet kommer under hösten att presentera en lista över kompetenta hållbarhetsproffs lämpliga att bjuda in i bolagsstyrelser i olika branscher. Är du eller känner du någon lämplig person att lyfta fram?

Tipsa oss här!

Mikael Salo
chefredaktör, Aktuell Hållbarhet