Han startade online-tjänst för klädreparationer

I januari i år startade Henning Gillberg skräddartjänsten ”Reparera”. Nu vill han expandera och förmå fler svenskar att reparera sina kläder istället för att slänga dem. 

– Vi är en mäklartjänst som säljer in koncepten klädreparation och skräddartjänster till Sverige, säger Henning Gillberg som berättar att han fick idén när han själv skulle lämna in kläder hos skräddaren.

– Jag tänkte att det säkert fanns många som skulle använda sig av en skräddartjänst på nätet. Jag gick hem och gjorde en marknadsundersökning där jag skickade ut frågor till olika Facebook-grupper. Jag fick över 500 svar och 78 procent svarade att de hade trasiga kläder hemma som de ville använda igen. Dagen efter skrev jag på min Facebook-sida att jag cyklar runt och hämtar upp trasiga kläder och tar dem till skräddare.

Trots att Repamera idag har tre heltidsanställda gör Henning Gillberg fortfarande en del klädleveranser i Malmö på cykel. I Lund hämtar han med bil, och från resten av landet skickar kunderna sina trasiga kläder via post. Priserna för att få ett plagg lagat ligger på mellan 100-300 kronor, beroende på skada. Skräddarna som Repamera samarbetar med har Henning Gillberg själv valt ut.

För att marknadsföra sina tjänster jobbar Repamera med att få till en attitydförändring så att folk ser det som en självklarhet att laga sina trasiga plagg.
– Vi försöker vara ”top of mind” och få folk att tycka att det är häftigt med klädreparationer. Men vi försöker inte sälja in det som ett hållbart koncept eftersom vi upplever att hållbarhetsargumentet bara når en snäv målgrupp.

Vi får kunder genom att säga att det är coolt att laga eftersom det gör att man kan fortsätta använda sina favoritkläder. Först när reparationen väl är färdig säger vi: ”nu har du även sparat 11 000 liter vatten och 1 kg textil som ger upphov till 20 kg växthusgaser ”.

Under året som kommer vill Repamera fortsätta att expandera genom att locka privatpersoner och företag.
– Vi försöker starta samarbeten med klädbutiker och e-handlare. Nu i december har vi till exempel ett möte med en av Sveriges största second hand-butiker. Tanken är att man ska kunna handla plagg hos dem som man sedan kan laga eller sy om genom oss, säger Henning Gillberg.