Nu kommer den ekologiska butikskedjan som vågar tänka riktigt stort

Den ekologiska butikskedjan Paradiset planerar att expandera stort under de kommande åren. För Aktuell Hållbarhet berättar företagets grundare Johannes Cullberg hur man planerar att ta upp konkurrensen med de stora livsmedelsjättarna.

– Nu öppnar vi vår tredje butik i Sickla och det innebär ju att vi blir den första fristående butikskedjan i Sverige på många år. Under det här året och nästa kommer vi att öppna 2-3 butiker per år, därefter ökar vi takten och öppnar 4-5 butiker per år, först i Stockholmsområdet, sedan i andra svenska storstäder. Vi har också tittat lite på Danmark.

Vilken är den största utmaningen?
– Jag har tidigare jobbat med att etablera Lidl i Norge och öppnat upp 25 butiker där. Min kollega byggde upp Picard och var försäljningsdirektör på Coop, så vi har ju gjort det här förut. Men det är alltid svårt att lansera ett nytt koncept på den svenska marknaden och särskilt svårt på livsmedelsmarknaden som är så traditionell och som har sett likadan ut väldigt länge. Det är ett oligopol med tre aktörer som har 90 procent av marknaden, det krävs mycket tid och pengar för att bryta sig in där.

Vad är det som kommer att göra att ni lyckas där andra går bet?
– Tajmingen är väldigt bra. Folk bryr sig om vad de äter, de bryr sig om hälsan och planeten. I våra butiker finns bara bra grejer. Om man är stressad kan man skicka in barnen för att handla och det kommer att komma ut med bra grejer för det är det som finns. Dessutom har vi väldigt bra priser. Vi är inte en liten skitaktör där allt är svindyrt, vi matchar ICA, Coop och Hemköp när det kommer till pris.

 Varför säljer inte alla bra grejer?
– De tänker inte som vi gör. De tänker med plånboken men vi bryr oss på riktigt. Det är en moralfråga. Vi har sagt redan från början att vi aldrig kommer att sälja Coca cola eller cigaretter eftersom det är dåliga produkter, även om vi skulle kunna tjäna pengar på det.

Hur kommer det sig att ni kan hålla så låga priser på ekologiska produkter?
– Vi har en bra relation med leverantörerna och de vill ju också att det ska komma in alternativ på marknaden. Sedan har vi också mycket direktkontakter och få mellanled.