Nu kommer den första pantlösningen för plastpåsar

Fram till år 2025 ska förbrukningen av plastpåsar inom EU minska till hälften. Många länder har därför valt att ta ut en avgift på plastpåsar. Men nu lanseras PantaPåsen, världens första pantlösning för plastpåsar.

Fram till år 2025 ska förbrukningen av plastpåsar inom EU minska till hälften. Många länder har därför valt att ta ut en avgift på plastpåsar och det är också den lösning som svenska Naturvårdsverket föreslagit. Men nu lanseras PantaPåsen, världens första pantlösning för plastpåsar. Bakom idén ligger Suwar Mert som ville hitta ett incitament för människor att återvinna sina plastpåsar genom att ge dem ett värde i kronor.

För konsumenterna fungerar det ungefär som när man pantar pet-flaskor, affärerna tar ut en extraavgift för påsen och när man lämnar tillbaka den får man tillbaka pengarna, antingen i kontanter eller genom en Pantapåsen-app på telefonen. För butikerna är det enkelt att ansluta sina befintliga påsar till Pantapåsen som sedan tar hand om allt från insamling, till återvinning och utbetalning av pengar till kunderna.
– Genom att butiken ansluter sina påsar till panta plastpåsen kan de erbjuda sina kunder påsar som ingår i ett kretslopp, och därmed profilera sig som ett medvetet företag som tar ansvar, utan att det egentligen kostar dem någonting, säger Suwar Mert till Aktuell Hållbarhet.

Under sommaren körde han ett test tillsammans med Teknikmagasinet. Testat var lyckat och nu planerar man att ansluta fler butiker till PantaPåsen. Nu har startup-företaget lanserat en informationsfilm och Suwar Merts förhoppning är att man med hjälp av den ska locka till sig fler företag.
– Vi har fått fantastiska reaktioner från konsumenter. Den stora utmaningen har varit att få butikerna att våga prova. Många vill gärna att någon annan börjar: ”om de är med så är vi med”. För oss blir det ett ”moment 22”.

Vad är butikerna rädda för?
– De är rädda för två saker, dels att kunderna ska reagera negativt om butikerna tar betalt för påsarna och dels att de ska få mindre publicitet om det inte är lika många av deras påsar som är synliga ute på stan. Men jag hoppas att fler butiker ska inse hur smidigt det här är och att konsumenterna verkligen är redo. På vår hemsida har vi en flik där konsumenterna själva kan skriva in företag som de tycker vi borde kontakta och där har vi fått jättepositiv respons och flera konsumenter har till och med frågat om de kan hjälpa till med något som gör att vi kan driva det här projektet framåt.