Företag åtalas för ”planerat åldrande”

Kan det verkligen vara så att ett företag bygger in självförstörande moment eller andra egenskaper som tvingar konsumenten att köpa nytt? Det har under hösten prövats i fransk domstol och snart kommer världens första dom om planerat åldrande.

Laëtitia Vasseur, från den franska konsumentorganisationen HOP och Loic Picard från Michelin gästade ett seminarium arrangerat av Fores i samband med lanseringen av boken Planned obsolescence – Built not to last? Foto: Björn Anderberg

Det enklaste sättet att att komma närmare uppsatta klimat- och miljömål är att använda saker längre. Det är enkel matematik, 40 procent av utsläppen av koldioxid är kopplade till produkter. Fördubbla livslängden på allt detta och det får en rejäl klimateffekt.

Men tyvärr är det inte så det ser ut, alla sällanköpsvarors livslängd går åt fel håll. Prylar slängs för att vi tröttnar på dem, och eftersom vi inte vill ha dem länge pressas priset och de görs av billigare och billigare material. Delar i produkterna slutar fungera tidigare än produkten i sig. Batterier sitter illa till och går inte att byta.

I Sverige uppmärksammas detta då och då men ingen lagstiftning och inga styrmedel har egentligen förändrat den rådande situationen. Däremot rör det på sig i Europa. I Frankrike och Italien pågår rättsfall och myndighetsinitiativ där företag som sätter planerat åldrande i system nu ställs till svars.

Frankrike är först i världen med en specifik lag som förbjuder företag att skapa produkter som har inbyggda system som gör att de går sönder eller förändras på ett sätt som tvingar konsumenter att köpa nytt i förtid. Lagen som kom år 2015 prövas nu för första gången. Laëtitia Vasseur leder den franska konsumentorganisationen HOP och gästade Sverige igår och berättade om rättsfallet där det japanska elektronikföretagen Epson anklagas för att bryta mot den nya lagen om planerat åldrande.

HOP upptäckte att Epsons skrivare har en funktion som räknar utskrifter och sedan efter att ett visst antal har skrivits ut har en funktion som uppmanar till byte av bläckpatron. Det är bara det att det då finns finns mellan 20-40 procent bläck kvar i patronen.
– Vi anser att det är ett solklart fall som strider mot den nya lagen om planerat åldrande och väntar nu på domstolens beslut, berättar hon för Aktuell Hållbarhet.

HOP som organisation arbetar brett med de här frågorna i Frankrike och försöker även påverka EU att lagstifta och tvinga fram en förändring.
– I Frankrike slänger varje person 23 kilo elektronikskrot per år och 80 procent av det vi köper används bara tre gånger. Vi behöver företag som gör livslängd till ett försäljningsargument och och en ny kultur där vi lagar och reparerar.

Ett sådant exempel från Frankrike handlar om däckföretaget Michelin som försöker att motverka slit och släng i förtid. Som det ser ut i dag byter 50 procent av bilisterna i EU däck när mönsterdjupet är cirka tre millimeter, men enligt lagen i de flesta länder är däcken körbara och tillåtna med ett mönsterdjup ned till 1,6 millimeter.
– Våtgreppsklassificeringen som den ser ut i dag ger fel signaler. Däck testas när de är nya. I stället borde testerna göras som visar att däcken håller måttet ända ned till minsta tillåtna mönsterdjup. På det sättet skulle vi undvika att däcken byts ut för tidigt, säger Loic Picard, från Michelin, som menar att däcktillverkaren inte har något att vinna på att sälja mer däck för att de byts ut i förtid.
– Tvärtom, helst skulle vi vilja sluta sälja däck som vi gör i dag, utan istället sälja däck som en service där vi kontrollera kvalitet och säljer en kilometersträcka till kunden.