Nu realiseras ett av Indiens största miljöhot

1000 nya bilar varje dag i New Delhi i Indien och uppnådda utsläppstak i många andra städer talar sitt tydliga språk. Det miljöhot som många varnat för är idag en realitet i Indien.

De indiska bilförsäljarnas iver att sälja bensindrivna bilar till praktiskt taget varje hushåll i landet har fått landets miljöorganisationer att dra öronen åt sig.

I fjol ökade nybilsförsäljningen med 32 procent och redan nu ser den siffran ut att slås med råge. Lanseringen av den nya ”Indienfolkan” Nano med ett försäljningspris på 2500 dollar (18 500 kr) har naturligtvis gjort sitt till.

Men den snabba expansionen beror i lika hög grad på kraftfulla subventioner av bilindustrin, bland annat genom billiga industritomter och räntefria startlån vid nyetableringar. Allt detta gör att biltillverkarna kan erbjuda bilar till mycket låga priser. Därtill kommer den låga vägskatten. Bilägarna betalar bara engångsavgift på 0,5 procent av bilens kostnad för att utnyttja samtliga vägar i landet.

I delstaten Kashmir (Jammu and Kashmir) finansieras 99 procent av alla nybilsköp med frikostiga banklån. Räntan ligger idag på 10,5 procent. Än så länge har bara 75 000 hushåll i Kashmir en egen bil. Men siffran väntas stiga till närmare 100 000 redan i år.

Att äga en egen bil har blivit en statussymbol i Indien. Men framför allt är det bristen på tillförlitliga allmänna kommunikationer som får många indier att satsa på en egen bil.

Det gäller till exempel Irshad Ahmad i staden Srinagar i Kashmir. Som banktjänsteman klarar han inte av att finansiera ett nybilsköp. Lönen på 420 dollar i månaden räcker med nöd och näppe till att försörja en familj på sex personer. Men Irshad gör som många andra indier idag; Drar ner maximalt på alla hushållsavgifter för att finansiera ett bilköp.

Irshad tillhör den snabbt växande indiska medelklass som drömmer om en egen bil och den frihet som kommer med den. Att miljontals nya bilar på vägarna ofrånkomligen leder till trafikstockningar bekymrar honom inte. Inte heller det faktum att utsläppen av växthusgaser ökar.

Enligt det indiska organet för kontroll av miljöfarliga utsläpp (Central Pollution Control Board, CPCB) släppte den indiska bilparken ut 219 miljoner ton växthusgaser år 2005, en siffra som väntas stiga till 1470 ton till år inom de närmaste åren om bilismen får utvecklas ohämmat.

Redan idag överskrider flertalet indiska storstäder de utsläppstak som beslutats av den indiska motsvarigheten till Naturvårdsverket. Nivåerna är också markant högre än de gränsvärden som satts upp av Världshälsoorganiationen WHO. Samtidigt görs vissa försök från myndigheternas sida att minska utsläppen från den växande bilparken, bland annat genom att införa krav på renare bensin, en insats som enligt det indiska naturvårdsverket ska minska utsläppen av växthusgaser från bilparken med 40 till 50 procent.

Men allt fler tvivlar på att de här åtgärderna räcker. I det redan biltäta New Delhi tillkommer dagligen 1000 bilar.
– Det är lätt att föreställa sig hur luften kommer vara här om några år, säger Anumita Roy Choudhury vid den fristående miljöorganisationen Centre for Science and Environment, som
som driver kampanjen ”Rätten till ren luft”.

Athar Parvaiz, Panos
Översättning: David Dahmen