Nu tar facket klimatkampen

Fackföreningsrörelsen vill inte vara bromskloss i klimatarbetet. Nu tar LO, Pappers och Transportarbetarförbundet upp kampen för att ställa om till ett hållbart samhälle.

- Vi ska ha full sysselsättning men inte till vilket pris som helst, det ska vara socialt och ekologiskt hållbara jobb, säger Ingela Edlund, LO:s andra vice ordförande, på ett seminarium i Almedalen.

Sverige har en modell för hur man ställer om arbetsmarknaden och det är den man ska använda för att ställa om till en hållbar framtid, menar hon, för även om en del av ansvaret ligger på individuell nivå ligger fackets styrka i att hitta kollektiva lösningar.

För fackföreningsrörelsen handlar det både om att ta ställning i miljöpolitiska sakfrågor och att hitta förbättringar på enskilda arbetsplatser, till exempel att byta ut gamla bensindrivna motorredskap för parkarbetare, en åtgärd som gynnar både miljön och arbetsmiljön.

Även om enstaka initiativ tagits under 20 års tid har det varit ganska glest mellan de klimatpolitiska utspelen – men efter Köpenhamnsmötet 2009 startade ett förändringsarbete inom rörelsen. Transportarbetarförbundet som ställs inför många svåra frågor har kommit längst och agerat ”blåslampa” på de andra förbunden.

- Åkerinäringen idag är ett moras – med obegränsat utbud av billiga transporter. Det är EU:s politik som har lett fram till att det alltid finns en billig åkare till hands. Men det håller inte i längden. Det vi vill säga och vara tydliga med är att det finns både goda och dåliga transporter, säger Lars Lindgren, ordförande i Transportarbetarförbundet.

Är det nödvändigt att minska transportmängderna?

– Ja, det finns många dåliga transporter som måste bort, det är till exempel inte nödvändigt att frakta ukrainskt grillkol och italiensk kattsand till Sverige, det är inte vettigt, vi ska ha ordentliga och klimatsmarta transporter.