Ny app låter annonsörerna betala till välgörenhet

Appen Bigheart gör det möjligt för människor att bidra till välgörenhet utan att betala en krona. Pengarna kommer istället från annonsörerna.

Foto: Free-photo/Pixabay

Tjänsten fungerar så att användaren tillåter annonser, huvudsakligen från företag som vill profilera sig inom hållbarhet. 80 procent av annonsintäkterna går till ett välgörenhetsprojekt som användaren själv väljer.

Idén till appen fick grundarna Jakob Gelberg och Robert Sabelström redan 2007 när de köpte sina första smarta mobiler.
– Vi insåg direkt att väldigt många människor skulle ha en smart mobil i framtiden, och att de skulle titta på den väldigt många gånger varje dag. Vi tänkte att det vore häftigt att utnyttja skärmen på den här apparaten för att göra något nyttigt, berättar Jakob Gelberg för Aktuell Hållbarhet.

Enligt Jakob Gelberg blir alla vinnare med Bigheart-appen. Användarna skänker pengar utan att betala själva och företagen får en nischad målgrupp som intresserar sig för hållbarhetsfrågor, samtidigt som de pengar de betalar för annonsplatsen går till en god sak.
– Ambitionen är att det ska vara företag som säljer hållbara och ekologiska produkter, men samtidigt är vi pragmatiska, vi väl gärna att även andra typer av företag är med och bidrar till välgörenhet, säger Jakob Gelberg.

Appen smyglanserades i början av augusti och har än så länge cirka 1000 personer laddat hem Bigheart. Reaktionerna har varit positiva och många har hört av sig och sagt att de gillar idén.

Hur mycket tjänar ni själva på det här?
– Vi har en affärsmodell som går ut på att vi behåller 20 procent av annonsintäkterna. Det är för att vi ska kunna vidareutveckla verksamheten. Vi är två heltidsanställda i Sverige och ytterligare två som jobbar deltid, samt fyra utvecklare. Just nu finns vi bara i Sverige men planen är att lansera Bigheart globalt. Det är när man når ut till en stor massa som man kan göra som mest skillnad.