Ny banktjänst redovisar klimatkostnaden av konsumtion

Den nya banktjänsten Do ska hjälpa konsumenter att mäta klimatkostnaden klimatpåverkan från sin konsumtion. Målet är att få konsumenter att köpa mindre och klimatkompensera för den konsumtion de inte kunnat minska.

Banktjänsten DO utvecklas av fintech-startupen Doconomy där Helena Mueller är arbetande styrelseordförande och Nathalie Green är vd. Foto: Doconomy

Köp mindre och klimatkompensera för de köp du gör. Det är målet med banktjänsten Do som ska göra det möjligt för konsumenter att mäta klimatpåverkan från sin konsumtion.
– Vi är ett bolag men också en rörelse som tillhandahåller en tjänst som man kan samlas kring. Den ena delen är att vi erbjuder klimatsmarta banktjänster och den andra delen är att bygga ett community där man kan lära av varandra och inspireras till att förändra sitt beteende, säger Nathalie Green, vd på Doconomy.

Nathalie Green har bakgrund från finansbranschen och kommer senast från en tjänst som kommunikationschef på SPP. För drygt tre månader sen gick hon in i fintech-startupen Doconomy tillsammans med Helena Mueller, som är arbetande styrelseordförande med bakgrund från bland annat SEB och KPMG.

Nathalie Green och Helena Mueller menar att det finns en vilja hos många konsumenter att agera mer hållbart, men samtidigt en brist på kunskap om de sociala och miljömässiga effekter som våra vardagliga inköp innebär.

Tanken med Doconomy är att komma runt detta problem genom att tillhandahålla en app och ett betal- och kreditkort som mäter och visar klimatpåverkan från varje inköp – både i kilo koldioxid och i kronor för den externa samhällskostnad som köpet orsakar. Verktyget för att göra detta är Åland Index, där priset är satt till Världsbankens pris från år 2016 på 90 euro per ton koldioxidutsläpp. Indexet tillhandahålls av Doconomys partnerbank Ålandsbanken.
– Genom att översätta koldioxidutsläppen från en tröja eller bok till en jämförbar enhet, som är pengar, kan man få en annan förståelse för den totala kostnaden för sin  klimatpåverkan. Strikt uttryckt betalar man i dag inte det rätta priset för sina varor, säger Helena Mueller.

Tanken är att därefter erbjuda konsumenten möjlighet att kompensera för sin klimatpåverkan, antingen genom att finansiera FN-certifierade projekt i utvecklingsländer alternativt att investera pengarna i hållbara fonder med positiv påverkan. Eftersom det är bättre för klimatet att inte konsumera alls, så kommer också konsumenten erbjudas möjlighet att spara pengar på ett konto som klimatkompenserar för de pengar som sparas.

Inledningsvis kommer köpen klassificeras för olika produktkategorier. Doconomy har även satt igång ett projekt för att framöver kunna göra en jämförelse mellan samma typer av produkt, så att konsumenter på sikt ska kunna se skillnaden i klimatpåverkan och kostnad mellan exempelvis olika tröjor från olika varumärken.
– Det är ingen som riktigt har löst det här med att redovisa klimatpåverkan på produktnivå. Det pågår olika initiativ, men vi skulle behöva en gemensam kraftansträngning för att konsumenten ska kunna  få ett avtryck på exakt den varan man har köpt. Därför har vi sjösatt ett initiativ tillsammans med ett av Sveriges ledande AI-bolag för att ta fram en plattform som gör det möjligt att komma ner på produktnivå, säger Nathalie Green.

Nathalie Green och Helena Mueller berättar att flera företag och banker har hört av sig och visat intresse sedan Doconomy smyglanserades för ett par veckor sedan. Doconomy ser sig själva som ett komplement till befintliga banker snarare än en konkurrent. När tjänsten lanseras kommer appen kunna kopplas till användarens nuvarande bank, och i ett senare skede kommer det vara möjligt att ansöka om betal- och kreditkort från Doconomy för att handla med.

Do-appen, första fonden och Do-kortet lanseras under våren 2019, men redan i dag finns en möjlighet för intresserade att anmäla sig till det community som Doconomy bygger upp under namnet D0 Talks. Helena Mueller berättar att det, tvärtemot vad man väntat sig, än så länge är en jämn könsfördelning bland de som har anmält sitt intresse.
– Vi hade tänkt att det säkert skulle vara många kvinnor som skulle vara intresserade av vår tjänst men det vi har sett nu är att de som skriver upp sig är lika många killar som tjejer. Det tycker jag är helt fantastiskt bra, säger Helena Mueller.