Ny kampanj ska lära svenskar laga istället för att slänga

Under Miljövänliga Veckan lanserar Naturskyddsföreningen kampanjen "Fixa grejen". 

Foto: Pxhere

Det är dags för ”Miljövänliga Veckan”, en temavecka som instiftades av Naturskyddsföreningen 1990. Veckan har som syfte att uppmärksamma olika miljöfrågor och i år är temat ”fixa grejen”. Runt om i landet hålls aktiviteter som ska visa hur  kläder och prylar kan tas om hand genom att lagas och fixas till, istället för att kastas bort.
– Årets tema ”fixa grejen” är egentligen en kampanj som Naturskyddsföreningen kommer att driva i ett par år. Vi vill sätta fokus på att vi i Sverige ökat vår konsumtion av kläder och prylar. Till exempel har våra inköp av möbler och inredning ökat med 44 procent under de senaste åren. Det är inte hållbart säger Jessica Andréason, projektledare för Miljövänliga veckan till Aktuell Hållbarhet.

Enligt Naturskyddsföreningen kastar svensken i genomsnitt 440 kilo kläder och prylar per person och år. Utsläppen från vår konsumtion ligger på 10,7 ton koldioxid per person och år.
– Vi vill visa människor att det är enklare än de tror att fixa exempelvis ett par skor eller en ärvd möbel. Man kan göra det själv eller så kan man anlita ett proffs.

Under Miljövänliga veckan kommer Naturskyddsföreningens medlemmar att anordna aktiviteter på ett hundratal platser runt om i landet.
– Det kommer att handla om fixardagar, fixarkvällar, reparationsverkstäder där man kan lära sig laga textil, återbruksworkshops där man kan få tips om hur man ska piffa till saker. Dessutom kommer vi att göra inventeringar av proffsfixare. Vi kommer att sätta ihop lokala listor över skomakare, skräddare, reparatörer och andra som kan laga och fixa trasiga saker, säger Jessica Andréason.