Ny kurs ska lära svenskarna shoppa second hand

Svenskar är bra på att skänka kläder till återvinning men vi är mindre bra på att själva handla second hand. För att lära människor att handla begagnat har Myrorna startat en 6 dagar lång kurs i second hand-shopping.

Nina Adler är kommunikatör på Myrorna. Hon menar att motståndet mot att handla second hand ofta beror på ovana.
– Utbudet kan vara överväldigande för den som kommer in i en second hand-butik för första gången. När man handlar i en vanlig butik kan man köpa en färdig stil som hänger på en provdocka. När man handlar second hand är nyckeln att känna sin egen stil och veta vad man letar efter. Det är det vi vill lära ut under den här kursen.

 Hur kommer det sig att ni startade kursen?
– Vi gjorde en undersökning om hur svenskarna hanterade sina garderober och i samband med det startade vi ett projekt som handlade om att få folk att få lite mer rörelse på sina kläder och se till att de användes. Vi kunde konstatera att svenskarna är väldigt bra på att skänka kläder till återvinning men problemet är att vi själva sällan handlar second hand. Den stora majoriteten av alla kläder vi skänker bort exporteras utomlands. Därför har Myrorna gjort det till ett av våra uppdrag att få svenskarna att handla mer second hand. Som ett led av det startade vi kursen.

Hur går kursen till rent praktiskt?
Kursen är 6 dagar lång. Varje dag får man ett mejl med information, samt ett dagligt uppdrag. Det kan handla om att reflektera kring sin stil, hur man matchar saker, vad man behöver och så vidare. Man får tips om att göra moodboards åt sig själv där man ringar in sin stil och vad man tycker är snyggt. Tanken är att man ska släppa tanken på att gå in i en affär och köpa ett färdigt koncept som sitter på en provdocka, när man handlar second hand måste man själv skapa sin stil. I det fjärde eller femte kursbrevet är det dags att gå till en butik. Uppdraget är att man ska handla en mindre grej, kanske en accessoar och sedan ska man i efterhand reflektera över om man använt den eller inte. Kursen är på en väldigt enkel nivå och det handlar mycket om att tänka runt sig själv och sin stil.

Vilken är målgruppen?
– Målgruppen är främst kvinnor runt 25-40, men de som faktiskt går kursen är oftast någonstans mellan 20-35 år.

Vad kostar det?
– Det är gratis och man anmäler sig på vår hemsida.