Ny mötesplats för social hållbarhet

Di Digital, Google och Norrsken presenterar nu Impact Summit Åre, en ny arena för att diskutera socialt entreprenörskap, innovation och så kallad impact investing.

Foto: Matti Paavola/ Wikimedia Commons

Mötesplatsen Impact Summit Åre är kopplad till konferensen Åre Business Forum, som ibland beskrivs som ett mini-Davos i Norden och som i år firar tio år.

Syftet med det nya parallellspåret är att lyfta frågorna om vad näringslivet, teknikbolagen och investerarsidan tillsammans kan göra för att lösa en rad sociala hållbarhetsutmaningar.
– När det gäller till exempel klimatet är näringslivet redan igång och jobbar för fullt. När det gäller de sociala frågorna upplever vi att intresset hos företagen börjat vakna. Samtidigt vet många företag fortfarande inte hur de ska angripa problemen. Vi kommer troligtvis här att se en motsvarande resa liknande den företagen gjort med klimatfrågan, säger Thomas Frostberg, projektledare och innehållsansvarig för Impact Summit Åre.

Thomas Frostberg menar att det finns en tydlig rörelse i näringslivet i dag där vissa företag går vidare från att ha fokuserat på att minska sin påverkan och göra sin verksamhet lite mindre dålig till att faktiskt göra lösningar av samhällsproblem till en kärnverksamhet. Han pekar också på det stora intresset som finns i finanssektorn och nämner fondjätten Blackrock som nyligen uttalade att social hållbarhet är nästa stora fråga som deras portföljbolag måste börja addressera.

Impact Summit Åre arrangeras den 27-29 mars och bland talarna i programmet finns bland andra energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman, styrelseproffset Susanna Campbell och Norrskens grundare Niklas Adalberth.