Ny rating informerar om dieselbilars verkliga utsläpp

Under onsdagen presenterades en rating över dieselbilsmodellers utsläpp av skadliga ämnen. Listan som är tillgänglig för allmänheten bygger på en mätmetod som är omöjlig att manipulera.

Foto Nissan diesel: Cardiff Carshop/Flickr. Foto smog i Warzawa: Radek Kołakowski

Nya tester som är omöjliga att manipulera visar att nästan alla dieselbilsmodeller som lanserats i Europa sedan dieselskandalen 2015 släpper ut höga halter skadliga ämnen. Mer än 370 000 säkra tester har genomförts i Storbritannien och Frankrike och resultaten har samlats i ett nytt ratingsystem som kallas The Real Urban Emission Initiative (True) och som gjordes tillgängligt för allmänheten under onsdagen. Enligt det nya testet som använder ljus för att analysera bilavgaser låg genomsnittet av kväveoxid för de dieselbilsmodeller som lanserades 2016 fem gånger över EU:s officiella gränsvärden. 2017 års modeller var något renare men genomsnittet var fortfarande fyra gånger högre än gränsvärdet.

Besök Trues hemsida här