Uppmaning till Scania: Bygg biogasbussar med inbyggd matavfallshantering

Under måndagen avgjordes tävlingen ”A Sustainable Acceleration Project”, ASAP. Tävlingen riktar sig till universitetsstudenter som vill bidra till att lösa framtidens hållbarhetsutmaningar. Det vinnande bidraget uppmanar Scania att tillverka biogasbussar med inbyggd matavfallshantering till marknaden i Indien.

Foto: Sofia Lindblom/ Miljömärkning Sverige, Sustainergies

Vinnare i ASAP blev bidraget ”Scania Mundus” som presenterades av Aman Kapoor, Jonathan Sigvant, Ida Pehrson och Joanna Krol.
– Uppgiften vi fick av Scania innebar att vi skulle utveckla något som bidrar till övergången till en fossilfri fordonsflotta, utan att orsaka andra miljöproblem. Vi ville göra någonting som gjorde stor skillnad så vi tittade på några av de städer med störst miljöproblem. I Indien finns många städer som har problem med avfall och sophantering och vi tänkte att det vore bra om man kunde kombinera fossilfria fordon, hantering av sopor och att få flera människor att åka kommunalt, berättar Ida Pehrson för Aktuell Hållbarhet.

Lösningen Scania Modus innebär att biogasbussar utrustas med en modul där människor kan lämna sitt matavfall. Avfallet transporteras sedan med bussen till en biogasanläggning.
– Tanken är att de betalar sin bussresa med matavfallet som sedan används för att producera biogas. På så vis tar man till vara på avfallet, som i Indien till 73 procent består av mat. Om all mat tas tillvara på det här sättet kommer man till slut att få tillräckligt med biobränsle så att det räcker till alla bussar. Samtidigt ökar människor medvetenhet om att deras matavfall är en viktig resurs, säger Ida Pehrson.

Är det här en lösning som skulle fungera även i Sverige?
– Vi funderade på det men frågan är hur intresserade vi svenskar skulle vara av att byta sopor mot en bussresa? Vi har det så gott ställt och är så stressade att vi kanske inte skulle orka ta med oss soporna till bussen. I länder som Indien kan det vara ett större incitament att betala sin bussresa med sopor.

Vad innebär vinsten för dig?
– Jag hoppas att Scania får användning för alla idéer som kom in under tävlingen. Vi var fyra grupper som jobbade med Scania och alla hade väldigt bra idéer för en hållbar framtid. Scania säger att de vill vara framtiden inom hållbara transporter, då måste de också våga tänka nytt och leda utvecklingen på hållbarhetsområdet.

Vad tyckte du om tävlingen?
– Det var en lång ansökningsprocess. Först skulle man skicka in en video och göra ett problemlösningscase. Det var flera tusen som anmälde sig men bara några hundra som till slut ansökte. Av dem var det 48 som blev antagna och indelade i grupper. Sedan anordnades en boot camp där vi fick komma ut till företagen och se vad de jobbade med. Sista dagen på boot camp fick vi veta vilket företag vi skulle jobba med. Sedan hade vi två veckor på oss att ta fram vår idé.

Vad har tävlingen gett dig?
– Jag har lärt mig väldigt mycket, träffat stora företag och inspirerats av andra studenter som tänker på samma sätt som jag. Jag känner att jag fått ett högre syfte med min karriär. Jag känner att jag vill göra skillnad i världen och att vi studenter har bra idéer.

Tävlingen ”A Sustainable Acceleration Project” ASAP startade 2018. Bakom tävlingen ligger Miljömärkning Sverige (Svanen) och Sustainergies. Huvudpartners för årets tävling är är Samsung, Scania och Nordea. Syftet är att stärka framtidens hållbara ledare och ge dem en möjlighet att inspireras av varandra och träffa företag med verkliga hållbarhetsutmaningar som studenterna får hjälpa till att lösa.
– För oss är det viktigt att framtidens företagsledare kan hållbarhet och driver på den hållbara utvecklingen. För att nå ut till studenter slog vi oss ihop med Sustainergies som har ett stort kunnande och kontaktnät bland studenter. Enligt Sustainergies egen undersökning tycker många studenter att det är svårt att komma ut och få hållbarhetskompetens. Det är någonting som vi kan erbjuda i och med den här tävlingen, säger Anna Norberg på Miljömärkning Sverige till Aktuell Hållbarhet.