Svenskars ökade resande hindrar utsläppsminskningar

I veckan presenterade Naturvårdsverket statistiken för Sveriges klimatpåverkan 2015. Sedan 1990 har de totala utsläppen inom Sverige minskat med 25 procent. Samtidigt har svenskars utsläpp utomlands ökat med 50 procent, och det gör att de totala utsläppen förblir oförändrade.

I veckan presenterade Naturvårdsverket 2015 års statistik för Sveriges klimatpåverkan. Myndigheten konstaterade att utsläppen minskat med 1 procent jämfört med 2014 och sedan 1990 har de totala utsläppen inom Sverige minskat med 25 procent. Men samtidigt har de utsläpp som kommer av svenskars konsumtion utomlands ökat med 50 procent, och det gör att de totala utsläppen för Sverige ligger relativt stadigt på 53,4 miljoner ton växthusgaser per år.

För att Sverige ska nå de långsiktiga utsläppsmålen i Parisavtalet krävs emellertid att vi skruvar upp tempot på klimatarbetet. Naturvårdsverket lyfter fram transport- och logistiksektorn som ett område där man kan göra väldigt mycket redan idag. Transporterna står för ungefär en tredjedel av utsläppen och här finns många klimatsmarta lösningar att tillgå redan idag. Flygets påverkan på klimatet blir större i takt med att allt fler svenskar reser allt längre bort och Naturvårdsverket påpekar att det är viktigt att påverka människors resvanor och färdmedel så att de har så liten miljöpåverkan som möjligt. Här har även hållbar stadsplanering stor betydelse, dels för att minska transporterna och öka andelen kollektivtrafiksresenärer, men också för att få ner energiförbrukningen i byggnaderna.

Den svenska industrin står för 31 procent av de totala utsläppen. Sektorn har minskat sina utsläpp med 22 procent sedan 1990, främst genom en övergång till biobränslen, men fortfarande behövs stora insatser för att minska utsläppen från raffinaderier och tillverkningsprocessen i järn-, stål- och mineralindustrin.