”Ökat samarbete nyckeln för att öka den ekologiska produktionen”

DEBATT Så kan efterfrågan fortsätta mötas av svenska ekologiska produkter snarare än import, skriver Charlotte Bladh André, ordförande för Organic Sweden.

osFörsäljningen av ekologiska livsmedel slår alla rekord och efterfrågan på ekologiska råvaror är större än någonsin. Det stora intresset för ekologisk mat har knappast gått det svenska lantbruket förbi, likväl är det inte fler som ställer om.

Organic Sweden menar att ett bättre samarbete genom hela livsmedelskedjan kan stimulera till omläggning, så att den ökade efterfrågan kan fortsätta mötas av svenska ekologiska produkter snarare än import.

Den svenska ekologiska marknaden ökade med 38 procent 2014 och under 2015 har försäljningsrekorden avlöst varandra. Allt fler konsumenter efterfrågar ekologiska livsmedel producerade med extra höga krav på hälsa, djuromsorg, miljö och klimat. Inom dagligvaruhandeln tävlar kedjorna om att bredda sina ekologiska sortiment och åtta av tio livsmedelsföretag planerar att ta fram fler ekologiska alternativ.

Trots den positiva utvecklingen ställer inte det svenska lantbruket om i samma takt. Antalet ekologiska lantbrukare har varit relativt konstant sedan 2010. Samma sak gäller volymerna. Det har inte heller skett någon värdeökning på svenska ekologiska jordbruksprodukter sedan 2010 – inga höjda priser till lantbruket trots en blomstrande marknad.

Organic Sweden samlar företag och organisationer inom hela livsmedelskedjan med det gemensamma målet att samverka för ökad försäljning, produktion och export av ekologiska livsmedel. Vi menar att ett bättre samarbete genom hela livsmedelskedjan kan stimulera till omläggning och ser framför allt två områden med stor potential.

Dels måste vi skifta fokus från lågpris till fokus på prisvärd mat.
Mat är billigt och den fortsätter att vara billig, trots att det gång på gång konstateras att den billiga maten ofta betalas av hård miljöbelastning, dåligt djurskydd, dåliga sociala villkor eller onödiga tillsatser och ingredienser. Den hårda prisfokuseringen sänder signalen att all mat – även den som är ekologiskt producerad – ska vara billig. För att få upp produktionen måste vi låta priset på ekomaten spegla dess mervärden och låta lantbruket få del av värdeökningen – så att hållbarhet och lönsamhet går hand i hand.

Dels finns också en stor potential i att bygga starkare relationer i livsmedelskedjan, framför allt för att långsiktigt säkra tillgången till varor.
Den som ska ställa om sin produktion står inför stora investeringar. Genom starkare relationer med andra i livsmedelskedjan, fleråriga kontrakt eller liknande överenskommelser, kan man skapa den trygghet som krävs för att ta steget att investera och påbörja omläggning.

Allt tyder på att efterfrågan på ekologiska livsmedel fortsätter att öka. Nu behöver vi ta vara på möjligheterna så att den ökade efterfrågan kan fortsätta mötas av svenska ekologiska produkter snarare än import. Med ökad lönsamhet och långsiktiga kontrakt följer även sådant som produktutveckling och innovation, fler arbetstillfällen och en levande landsbygd!

Charlotte Bladh André, ordförande Organic Sweden

.

.

.

.

.