Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Flyg på aktuellhallbarhet.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Flyg.
Miljöpolitik
Vi sammanfattar de viktigaste EU-nyheterna från vecka 16.
✓ Supertisdag i EU-parlamentet – nya utsläppshandeln börjar falla på plats
✓ Pourmokhtari: Då ska naturrestaureringslagen vara färdigförhandlad
✓ Kritik mot EU-toppens missbruk av privatjet
✓ Här är nya produkterna som omfattas av tuffa energisparkrav
✓ Chocksänkning av gränsvärde för vanlig kemikalie
✓ CSRD kan bli slutet för ESG-betygen
✓ Greenpeace tar taxonomin till domstol
Miljöpolitik
Snart är det dags för ytterligare en förhandlingsrunda om EU:s framtida hållbarhetskrav på flygbranschens bränsle. Det kan mycket väl bli den sista, menar den svenske förhandlaren som dessutom är optimistisk när det gäller synen på biobränslen.
Mobilitet
I en intervju med Aktuell Hållbarhet berättar Swedavias hållbarhetschef hur enkelt det är att flyga hållbart i dag.
✓ Offentlig upphandling av hållbara flygbränslen nu i vår
✓ Så kan företag och andra organisationer göra mer hållbara flygresor
Mobilitet
Forskningen har pågått i decennier. Nu blir det alltmer tydligt att det inte är koldioxidutsläppen från flyget som är branschens största klimatpåverkan. Det bästa är att den största boven i dramat kan åtgärdas med relativt enkla medel.
Mobilitet
Efter åratal av flygande till olika förhandlingsmöten har flygbranschen landat ett eget nettonollmål. Flyget har potential att bli ett miljösmart färdmedel, men vägen dit är lång och kantas av en rad utmaningar.
Klimat
Flygbolagen kommer gå miste om gratis utsläppsrätter värda miljontals kronor. Det är resultatet när ytterligare delar av klimatlagstiftningen ”Fit for 55” blivit färdigförhandlade.
Läs mer om vad förslaget innebär:
✓ Stora överraskningen ✓ Så stor andel av utsläppen omfattas ✓ Därför införs en säkerhetsmekanism
Klimat
Det finns inga tecken på att koldioxidutsläppen minskar, tvärtom är utsläppen rekordhöga. Det visar en årlig forskningssammanställning som släpptes på fredagsmorgonen. Det globala utsläppsutrymmet har nu krympt till mindre än en tiondel av det årliga utsläppet.
Debatt
Jag känner mig trygg i att kunna göra klimatmässig nytta i samband med Cop 27 utan att vara där, skriver Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet, och listar fem skäl att inte åka till klimatkonferensen som äger rum den 6–18 november.
Klimat
Snart är det dags för FN:s årliga klimatmöte, Cop 27 i Sharm-el-Sheikh. Men det är svårt att komma dit utan att flyga – så hur ska man tänka? Aktuell Hållbarhet frågade några klimatexperter om argumenten för och emot – och hur man kan tänka inför sitt beslut.
Klimat
Henrik Karlsson, direktör på förvaltningen för inköp och upphandling i Göteborgs stad, blev både frustrerad och irriterad när han hörde om leverantörernas kickoffresa som gick till ön i Medelhavet. Visserligen är det här en svår fråga för en inköpare att komma åt, men han ser ändå flera vägar framåt.
Klimat
Reaktionen bland medarbetarna har varit positiv, det menar Elin Rengman, miljö- och hållbarhetsstrateg på Strängnäs Bostads och Strängnäs Fastighets AB, som ligger bakom initiativet där de anställda får extra semester för att välja bort flyget.
Mobilitet
Europeiska flygbolag har redan höga kostnader för sina koldioxidutsläpp. Men för flygbolag i andra delar av världen kommer flygets Parisavtal Corsia vara en bra drivkraft för flygbranschens färd mot nettonollutsläpp, menar SAS.
Mobilitet
Enligt branschen går det att nå 1,5-gradersmålet till 2050 – utan att flygbiljetterna kommer kosta skjortan. Investerarna behöver dock öppna plånböckerna och investera nästan 2 biljoner kronor varje år i ny drivmedelsproduktion. Det framgår av en ny rapport.
Klimat
I morgon är det återigen dags för EU-parlamentet att rösta om utsläppshandelssystemet. Det visade sig vara bra att rösta ner det förra förslaget, för nu ligger ett markant bättre förslag på bordet, menar Miljöpartiets Jakop Dalunde.
Fredagskommentar
Klimatkrisen och kaoset på Arlanda stoppar inte reslystna svenskar i semestertider. Känslorna kring om vi ska flyga eller inte är ofta lika svallande som köerna genom säkerhetskontrollen. Men inför valet är partierna otydliga kring hur de vill minska utsläppen inom flera sektorer, det visar vår nya kartläggning, skriver chefredaktör Ylva Bergman.
Miljöpolitik
Inom två mandatperioder ska utsläppen utanför utsläppshandeln minska med 63 procent, cirka 17 miljoner ton. Aktuell Hållbarhet frågade riksdagspartierna vad de vill göra under nästa mandatperiod för att nå målen. Inget parti kunde uppskatta hur mycket utsläppen minskar med deras åtgärdspaket – utom Miljöpartiet.
Kartläggning
Ett nyligen genomfört experiment visar att Nyköpings kommun antingen måste stoppa all personbilstrafik eller stänga flygplatsen Skavsta för att kunna minska sina utsläpp tillräckligt mycket för att ligga i linje med målen i Parisavtalet.
Mobilitet
För att öka efterfrågan på förnybara bränslen inom flyget inför nu Swedavia ekonomiskt stöd för den merkostnad som köp av förnybart flygbränsle innebär. Därmed kan flygbolag som köper förnybart bränsle få 50 procent av merkostnaden…