Mattias Goldmann är liberal debattör, lobbyist, flitig twittrare och talare som snittar så där en 30 framträdanden under en Almedalsvecka. I år utsågs han till mäktigast i hållbarhets-Sverige av Aktuell Hållbarhets jury. Mattias Goldmann är vd för den gröna liberala tankesmedjan Fores sedan november 2013. Innan dess var han vd för klimatkonsultfirman 2050 och talesperson för Gröna Bilister. Mattias har också varit informationskoordinator på riksdagen för Miljöpartiet, lokalpolitiker i Uppsala och lobbyist på pr-byrån Westander, där han bland annat jobbade med förnybar energi, biståndspolitik och handikappfrågor. 2009-2010 bodde Mattias i Kenya där han utvecklade utsläppsminskande projekt enligt FN:s CDM-mekanism, och han har tidigare bott i Santiago, Chile, där han jobbade med att etablera miljölagstiftning. På Fores driver Mattias också 2030-sekretariatet, för en fossilbränsleoberoende fordonsflotta.
Debatt
Jag känner mig trygg i att kunna göra klimatmässig nytta i samband med Cop 27 utan att vara där, skriver Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet, och listar fem skäl att inte åka till klimatkonferensen som äger rum den 6–18 november.
Mobilitet
Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet förklarar varför regeringen förmodligen inte kommer infria sitt vallöfte om sänkt reduktionsplikt.
✓ ”Handlar knappast om några sex procent”
✓ ”Kan till och med vara bättre med bibehållen reduktionsplikt”
✓ ”Partierna tog i så de sprack”
✓ ”Satte sig inte in i vad som höjer drivmedelspriserna”
Miljöpolitik
Valutgången är fortsatt osäker. Hållbarhetsproffsen tror att det kommer behövas politiskt ledarskap och tydliga beslut för att driva omställningen framåt. Det finns också en oro för resultatet: ”Oroväckande att var femte har röstat på klimatförnekare”, säger Olga Kordas, programchef i Viable Cities, lektor vid KTH.
Mobilitet
Upphandlingsmyndigheten levererar skarp kritik mot regeringens senaste förslag om en ny miljöbilsdefinition. ”Upphandlingsmyndighetens 20-sidiga lustmord på regeringens usla förslag om ny miljöbilsdefinition är ny favorit”, skriver känd hållbarhetsprofil på Twitter.
Mobilitet
En kartläggning från 2030-sekretariatets visar att 2017 blev ett rekordår för bilförsäljningen. Fortfarande är en övervägande majoritet av de bilar som säljs bensinbilar men förhoppningsvis kommer vi se en förändring under 2018.
Klimat
DEBATT Klimatfrågan har inte varit central i den brittiska Brexit-debatten eller i analyserna i övriga världen om vad ett Brexit skulle innebära. Desto större anledning för oss att titta närmare på detta, skriver Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores.