Det måste vara lätt för konsumenterna att göra hållbara val. Konsumtionen är till stor del styrd av vanor och samhället kan på olika sätt underlätta för människor att göra hållbara val, genom att tillämpa olika former av ”nudging” – att försiktigt leda människor i en önskvärd riktning. Nudging kan närmast översätta med att individers ”ges en knuff” för att främja beteenden som är till nytta för enskilda individer eller för samhället som helhet. Naturvårdsverket konstaterade i en utredning för två år sedan att den genomsnittliga privata konsumtionen i Sverige är långt ifrån miljömässigt hållbar och att livsstil och konsumtionsmönster måste förändras. För att åstadkomma dessa förändringar är behovet av styrmedel och åtgärder stort och där är ”nudging” en möjlig metod.
Aktuell Hållbarhet TV
Idag finns tekniken för att minska bolags klimatavtryck när det gäller allt från leverantörsuppföljning till smarta byggnader, industri, energisystem och transportlösningar, men glappet mellan vad som är möjligt och vad som används i praktiken är stort. Vad som krävs för att investeringstakten i ny smart teknik ska ta fart på riktigt?
Hållbarhetsarbete
Butiker kan med enkla medel hjälpa konsumenter att inte köpa mer mat än de gör av med. I en färsk studie i ett antal matbutiker testades olika sätt att ge konsumenterna en knuff i rätt riktning och försöken visar att det fungerar.
Klimat
Det finns en teoretisk potential med att använda nudging för att öka hållbar konsumtion av elektronik. Det visar en ny studie från Nordiska ministerrådet med pilotstudier av konsumtion av mobiltelefoner i åldersgruppen 19 till 28…