Preem tar ställning för reduktionsplikt

Koldioxidskatt, kvotplikt eller reduktionsplikt. Debatten om styrmedel som leder mot hållbara bränslen har pågått länge. Nu väljer Preem att ta ställning för en reduktionsplikt av växthusgasutsläpp för bensin och diesel.

Reduktionsplikten ska tvinga drivmedelsbolagen att satsa på nya bränslen som minskar utsläppen. Preem tar nu ställning och skriver i ett utspel att företaget vill se en reduktionsplikt av växthusgasutsläpp för bensin och diesel.
– Det finns olika anledningar till att vi vill ha en lagstiftning. En är att det är ett säkrare långsiktigt styrmedlet än till exempel skatteincitament som man kan plocka bort när som helst, se bara hur det har gått för etanolen, säger Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem till Aktuell Hållbarhet.

Preem som bland annat har utvecklat det första Svanenmärkta drivmedlet, en diesel som består 50 procent förnybart material som tallolja, menar att man behöver långsiktiga riktlinjer för att ta utvecklingen vidare.
– Med en reduktionsplikt där man höjer kraven ungefär vartannat år får industrin möjlighet att ställa om, men också att investera eftersom man vet vad som gäller i framtiden. Då kan vi och andra göra de investeringar som kommer att behövas redan idag, säger Helene Samuelsson.

Att bygga raffinaderier är en lång process där drivmedelsbolagen först måste ansöka om miljötillstånd och sedan bygga. För att kunna göra de här investeringarna måste man veta vad som händer på marknaden framöver säger Helene Samuelsson.
– Vi måste veta att vi kommer att kunna sälja våra produkter sedan och då måste det finnas långsiktiga styrmedel som styr mot nytta och minskade utsläpp, och inte mot teknik. Att styra på teknik är väldigt farligt. Det som är tekniskt möjligt idag kanske inte är det imorgon, och vice versa.