Projekt ska skapa nya affärsmodeller för miljötextilier

Varje svensk köper i genomsnitt 15 kilo textil per år. Fyra kilo stannar i garderoben, tre kilo samlas in och åtta kilo slängs. Det ska projektet Re:textile förändra, genom att skapa nya affärsmöjligheter i Västra Götaland för mer miljöanpassade flöden av textil.

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 15 december.

Varje svensk köper i genomsnitt 15 kilo textil per år. Fyra kilo stannar i garderoben, tre kilo samlas in och åtta kilo slängs. Det ska projektet Re:textile förändra, genom att skapa nya affärsmöjligheter i Västra Götaland för mer miljöanpassade flöden av textil.

Det treåriga projektet Re:textile drivs av Västra Götalandsregionen och finansieras med 13 miljoner kronor. Syftet med Re:textile är att bidra till målen för resurseffektiva och giftfria produkter och skapa sysselsättning.
Idag får vi textilt avfall i en ohanterlig mängd och i framtiden kommer det råda brist på textila råvaror. Vårt mål är att tillsammans med den västsvenska textilbranschen skapa möjligheten till att förlänga kläders livslängd från två till tio år. Störst lönsamhet kan vi få för plaggen i garderoben. Om alla regioninvånare uppdaterar ett plagg, blir det 1 700 000 plagg, en bra grund för att börja testa nya applikationer och affärsmodeller, säger Birgitta Nilsson, processledare miljöavdelningen, Västra Götalandsregionen i ett pressmeddelande.

Under produktionen av fibrer och tillverkning av textil går det åt stora mängder råvaror energi, vatten och kemikalier. Det ska projektet minimera genom ett samarbete med etablerade modeföretag som vill utveckla nya produkter och modeller av plagg som lätt kan uppdateras för att få ökad livslängd.
– Samtidigt utvecklar vi i Västra Götaland en nationellt men också internationellt ledande kunskapsarena genom Re:textile. Flera modeföretag är redan intresserade av att bli en del i samarbetet, säger Birgitta Nilsson.

Övriga partner i projektet är Boråsregionen Sjuhärads kommunalförbund, Vinnova, Högskolan i Borås/Textilhögskolan, Modeinkubatorn i Borås, Science Park Borås, Marketplace Borås, Wargön Innovation, Science Park Borås, Borås Energi & Miljö, Coompanion, Naturskyddsföreningen, Röda Korset och medverkande företag.