Rapport: Självkörande elfordon effektivare än bussar

Självkörande elfordon med 4 platser som färdas med en sekunds avstånd till nästa fordon ger dubbelt så stor kapacitet som en buss med 120 platser som går en gång i minuten, enligt en rapport.

Flytande biltunnlar för självkörande fordon, enligt projeket NuMo. Foto: Research Institutes of Sweden, RISE

Det går att skapa effektiva och utsläppsfria transportlösningar med hjälp av självkörande elfordon i kombination med innovativa företagsmodeller. Samtidigt förbättras luften och därmed hälsan. Det visar en ny rapport om projektet NuMo, New Urban Mobility, som drivs av det svenska forskningsinstitutet Rise.

Enligt rapporten minskar för närvarande den genomsnittliga resehastigheten i städer till följd av att blandningen av trafiktyper leder till ineffektiva transportsystem. Något som de självkörande elfordonen anses kunna lösa. För att kunna dra nytta av självkörande elfordon behöver dock stads- och trafikplaneringen förändras. I ett första skede för att nyttja befintlig infrastruktur bättre, senare för att bygga ny infrastruktur såsom exempelvis flytande biltunnlar.
”Vi behöver hitta smarta sätt att använda gator och vägar som är lågt trafikerade, till exempel bussfiler, och på sikt bygga infrastruktur som är anpassad för eldrivna och självgående fordon. Vi har till exempel tittat på olika typer av tunnlar, både under jord och i vatten. Grundprincipen är att separera autonoma fordon från den vanliga trafiken, bara då kan vi nå den fulla potentialen”, säger Lei Chen, forskare på RISE och ansvarig för NuMo-projektet, i en kommentar.

Rapporten heter ”NuMo: Urban Infrastructure Opportunities with Autonomous Vehicles”.