Recensioner ska göra företag mer hållbara

På internet recenserar konsumenter i dag alla möjliga typer av produkter och tjänster. Svenska Goodlist tar ytterligare ett steg och låter konsumenterna recensera företagens hållbarhetsarbete. 

Jorun Ingre, Jonas Ingre och Sonny Nordström Öhman lanserar Goodlist för att skapa en mer värderingsdriven konsumtion. Foto: Yeghia Narsisian

Goodlist som nyligen lanserades är en recensionsplattform där konsumenter kan bedöma företags hållbarhetsarbete. Plattformen bygger på FN:s globala hållbarhetsmål och syftet är enligt grundarna att skapa en mer värderingsdriven konsumtion.
– För oss kändes det självklart att konsumenter också ska kunna betygsätta företags hållbarhetsarbete. Det går i dag att betygsätta allt möjligt annat som leveranstider, servicenivåer och kvalitet. Därför var det konstigt att den viktigaste frågan, hållbarhet, inte fanns representerad, säger den ena av grundarna, Jonas Ingre, till Aktuell Hållbarhet. 

Jonas Ingre säger att företagens hållbarhetsarbete i dag visserligen ofta nämns och diskuteras i sociala medier. Men där blir informationen bara tillgänglig en kort tid.
– Därför känns det bra att samla åsikter om företags hållbarhetsarbete på en plattform. I dag är det till exempel svårt att få en överblick över omdömen av hållbarhetsarbetet hos företag i en enskild bransch. Nu ska det förhoppningsvis bli lättare.

Än så länge tjänar inte Jonas Ingre eller de andra två grundarna, Jorun Ingre och Sonny Nordström Öhman, några pengar på Goodlist. Men tanken är att företag, mot en ersättning, ska kunna publicera information om sitt hållbarhetsarbete på plattformnen. Till exempel är tanken att företag ska kunna publicera sina hållbarhetsrapporter på plattformen.
– Redan från början kan företagen förstås, utan någon kostnad, gå in och bemöta konsumenternas omdömen, säger Jonas Ingre.