Resebranschen, ge oss en bred hållbarhetsmärkning att lita på

DEBATT. Trots att fler och fler vill resa klimatsmart och ta hänsyn till människor och miljö på resmålet är det fortfarande svårt att hitta hotell med hållbarhetsprofil. En ny kartläggning som nätverket Schyst resande gjort av nio hållbarhetsmärkningar för hotell visar att det saknas en oberoende internationell märkning som täcker in både social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Ulrika Urey, Helena Myrman, Peter Helllberg och Pim van Dorpel

En märkning ägs och drivs av en fristående aktör som inte styrs av resebranschen är avgörande för att förändringar ska ske. Annars riskerar ekonomiska överväganden att sätta stopp för satsningar på till exempel löneförhöjningar för hotellstäderskorna.

Ett initiativ som resejättarna Apollo, Ving och TUI använder sig av är märkningen Travelife. Det är branschens egen globala standard. Även om Travelife ställer krav på hotellens miljöarbete, respekt för kulturen på resmålet och personalens rättigheter så är märkningen problematisk då ingen ideell organisation, fackförbund eller annan oberoende part är med och styr över hur certifieringen går till.

Vi föreslår att resebranschen startar dialog med fackförbund och ideella organisationer för att utveckla en internationell märkning som omfattar både miljö, arbetsvillkor och mänskliga rättigheter och som granskas av en oberoende part. Kraven på hotellen ska vara i linje med internationella konventioner, till exempel International Labour Organizations konventioner om anställdas rättigheter. Märkningen bör också omfatta krav på att hotellet stöttar lokal ekonomi, genom att till exempel köpa in närproducerad mat och dryck. En möjlig väg framåt är att göra den befintliga märkningen Travelife till en självständig organisation, där branschen inte är den dominerande aktören.

Vi tror att turismsektorn har mycket att vinna på att kunna erbjuda resenärerna hållbara hotell som behandlar både personal, miljö och de som bor på resmålet väl. En undersökning som researrangören Apollo utförde i januari 2019 visar att hållbart resande är en av de stora trenderna. Det företagets resenärer är absolut mest måna om är det lokala samhället. Men trots att svenskarna nu alltså vill semestra mer hänsynsfullt, kan branschen ännu inte möta efterfrågan. Medan den som vill pensionsspara hållbart eller handla rättvist producerat kaffe har allt mer att välja på, är det framför allt poolens storlek och avstånd till stranden som dominerar bokningssidorna för semesterboendet.

Hållbarhetsfrågorna har blivit allt mer synliga i resebranschen, vilket förstås är positivt. Turismen bidrar till många arbetstillfällen runt om i världen, men det är avgörande att reseföretagen också respekterar miljö och människor om vi ska nå FN:s globala mål, Agenda 2030. En oberoende hållbarhetsmärkning av hotell är en milstolpe för en hållbar utveckling. Nu är det dags för ett rejält kliv framåt för resebranschen.

Pim van Dorpel,
vice ordförande, Hotell- och restaurangfacket
Peter Helllberg,
1:e vice ordförande, Unionen
Ulrika Urey,
kanslichef, Fair Action
Helena Myrman, projektledare,
Nätverket Schyst resande

Om Travelife
Travelife är resebranschens egen hållbarhetsmärkning av hotell. Den drivs som ett dotterbolag till den brittiska resebranschorganisationen ABTA. Hotell med märkningen finns i hela världen och omfattar både sociala, ekonomiska och miljömässiga kriterier.

Om nätverket Schyst resande
Nätverket Schyst resande arbetar för en grön och rättvis turism och schysta tjänsteresor. Schyst resande är ett samarbete mellan Unionen, Childhood, Fair Action, Hotell- och restaurangfacket, IOGT-NTO-rörelsen, RealStars och Union to Union. www.schystresande.se