Returleveranser av kläder en dold miljöbov för e-handeln

I genomsnitt återsänds 22 procent av alla kläder som handlas online i Sverige visar en ny studie. Returleveranserna är en dold miljöbov enligt forskarna bakom studien.

Foto: Flickr/Stocksnap

Systematisk överbeställning av kläder leder till ökade transportbehov vilket är en miljöbov inom e-handeln enligt Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik vid Göteborgs universitet.
– I genomsnitt returneras 22 procent av alla kläder som köps online i Sverige, men andelen varierar mellan 18 och 60 procent. Till exempel returnerar unga människor mer kläder än äldre, och kvinnor mer än män. Och trendiga plagg returneras mer än basplagg, säger Sharon Cullinane till Aktuell Hållbarhet. 

Tillsammans med en kollega har hon under två år studerat den miljöpåverkan och energianvändning som uppstår när konsumenter returnerar kläder de har köpt på nätet.

Forskningen visar att e-handeln har bidragit till ett nytt kundbeteende; kunder tenderar att systematiskt överbeställa kläder. För att hitta rätt storlek eller den perfekta färgen beställer många kunder hem betydligt fler plagg än de avser att behålla. Sharon Cullinane menar att en anledning till att detta beteende är att själva processen för att hantera återsända varor, och den miljöpåverkan som uppstår till följd av alla returer, är okänd för konsumenterna.

Hur stor den totala miljöpåverkan av e-handelns returer är har emellertid varit svårt att mäta. Detta eftersom det krävs flera osäkra antaganden, framför allt vad gäller den sista milen då kunden hämtar och paketet på upphämtningsplatsen. Sharon Cullinane har emellertid en relativt klar bild av de stora källorna till negativ miljöpåverkan:
– Den värsta källan är lastbilarna, framför allt de som går för omedelbar leverans eftersom kunderna vill ha sina paket så snabbt som möjligt. Ett annat problem är att många människor åker bil den sista milen för att hämta upp sitt paket och för att lämna tillbaka de produkter de inte är nöjda med. Sen har du alla nya förpackningar som också är ett problem för miljön, säger Sharon Cullinane.

Många returnerade klädesplagg har en lång resa framför sig innan de är tillbaka på marknaden, om de ens kommer dit. Varorna måste kontrolleras, hanteras och återförpackas innan de får säljas på nytt. Vissa större företag har särskilda lager som hanterar returnerade varor. Andra kontrakterar ofta ut hanteringen till länder som Polen eller Estland – eller till och med till länder i Asien för att hålla nere personalkostnader och andra kostnader.

Sharon Cullinane berättar att deras undersökning visar att det är mer regel än undantag att returnerade kläderna lämnar Sverige.

För företagens del är det här inte bara en fråga om miljöpåverkan utan även kostnader som slår direkt mot verksamhetens resultat. Marknaden för näthandel av kläder är väldigt hårt konkurrensutsatt med små marginaler. Företagen känner sig dock tvingade att erbjuda gratis returleveranser eftersom det efterfrågas av konsumenter.
– Ett företag sa till oss att de tidigare tog betalt för returleveranser men att de slutade med det eftersom de tappade marknadsandelar. Det är det som är problemet, konkurrensen är så hård inom e-handeln, säger Sharon Cullinane.

För att minska problemet med överflödiga returer rekommenderar Sharon Cullinane e-handelsföretagen bland annat att göra shoppingupplevelsen mer realistisk, och att de borde uppmana sina kunder att vara mer eftertänksamma innan de beställer en vara. Samtidigt menar hon att det är svårt att klandra de konkurrensutsatta företagen och menar istället att det framför allt är kundernas beteende som måste ändras.
– Först borde folk fundera på om de verkligen behöver göra en beställning. Många överbeställer kläder bara för att de vet att de kan sända tillbaka de. Sen borde folk även fundera på om de verkligen behöver få sina leveranser direkt. Om man är beredd att vänta ett par dagar kan företagen koordinera leveranser så att transportbehovet minskar, säger Sharon Cullinane.

I ett längre perspektiv menar hon emellertid att det finns en oundviklig lösning som behöver komma på plats: Att konsumenterna börjar betala för de verkliga kostnaderna för returnerade varor.