Rika kändisar flyger tio tusen gånger mer än genomsnittet

Bill Gates, Paris Hilton, Jennifer Lopez och andra rika kändisar i USA har fått sina flygresor kartlagda av en grupp forskare i Lund. Resultaten publiceras i en vetenskaplig artikel som visar att en rik elit är på väg att äta upp det globala utsläppsutrymmet.

Bill Gates, Paris Hilton och Jennifer Lopez tillhör världens superutsläppare. Foto: Davis/PFID, © Glenn Francis/www.PacificProDigital.com, MTV International; samtliga från Wikimedia commons

I artikeln som publiceras i novembernumret av den vetenskapliga tidskriften Annals of Tourism Research har forskargruppen ledd av Stefan Gössling, professor i turism vid Lunds universitet, kartlagt tio internationella offentliga personers flygvanor under ett år. Siffrorna visar sig att personerna inte bara är superkändisar utan också ”superutsläppare”.

Av de tio amerikanska kändisarna var det Bill Gates, ordförande i Microsoft, som släppte ut mest – hela 1 600 ton koldioxid under det undersökta året 2017. På andra plats kom fotomodellen Paris Hilton med 1 260 ton och på tredje plats sångerskan Jennifer Lopez med 1 050 ton. Men poängen är inte att rangordna dem inbördes, då datan var delvis inkomplett, utan att jämföra deras utsläpp från flygresor med det globala genomsnittet. Om man delar flygets utsläpp med antalet människor på jorden blir det mindre än 100 kilo koldioxid per person och år – alltså i storleksordningen en tiotusendel av kändisarnas.

Enligt forskarna är de analyserade personernas beteende inte unikt utan finns hos många andra ekonomiska, politiska och kulturella eliter och blir synlig i bland annat den globala ökningen av privata flygplan.

Forskarna menar att samhället behöver förhålla sig till en utveckling där en mindre grupp av “superutsläppare”, alltså individer som driver upp utsläppsnivåerna på grund av sina energiintensiva livsstilar, står för en stor och växande del av de totala utsläppen.
– Det här kommer bli ett allt större problem i klimatsammanhang. Det är relevant att påbörja en diskussion om ansvar, säger Stefan Gössling till Aktuell Hållbarhet.

Liknande siffror kommer enligt Stefan Gössling från forskning i England, som visar att 70 procent av flygresorna görs av 15 procent av flygresenärerna – och alltså en betydligt lägre andel av hela befolkningen.
– Om man flyger mer än fem gånger per år tillhör man redan tre procent av de mest frekventa flygresenärerna i England. Jag tycker det är väldigt intressant, för det visar att bilden att alla alltid är på väg någonstans absolut inte stämmer. Det är väldigt få som står för de här flygvolymerna, säger han.

Enligt Stefan Gössling kommer utsläppshandel för flyget inte att kunna bromsa ökade utsläpp när en växande rik elit är sugen på flygresor. Han anser att det krävs tre olika styrmedel för att det ska vara möjligt för flyget att minska sina utsläpp.

Det första är att flygets utsläpp måste bli ett nationellt ansvar och ingå i varje lands nationella klimatmål enligt FN:s klimatkonvention.

Det andra är en progressiv flygskatt, alltså en skatt som blir högre ju mer man flyger. Storbritannien är som första land i världen på väg att införa en progressiv flygskatt och i Sverige har en sådan skatt föreslagits av Vänsterpartiet.

Det tredje som enligt honom behövs för att flygutsläppen ska vända nedåt är en lag om kvotplikt för flygbränsle, där den förnybara andelen måste öka med till exempel två procent per år.

Hur ser du på klimatkompensation för flyget?
– Det är fortfarande ett bra sätt att åtminstone göra någonting. Väljer man rätt bolag för att kompensera blir det en effekt. Samtidigt måste vi tänka framåt och då behövs både en kvotplikt och en progressiv koldioxidskatt.

Vad tycker du om att några få kändisar släpper ut så här mycket?
– De har en mycket central funktion. Frågan är: vill samhället att vissa ska kunna släppa ut så mycket på bekostnad av att andra då måste släppa ut mycket mindre? Och i så fall, på vilka villkor och i vilket syfte? Men det kan inte jag avgöra, säger Stefan Gössling.

Han menar att det behövs en ny samhällsdiskussion om det här på global nivå.
– När det gäller flygutsläppen är USA världens stora problem just nu, där finns alla miljonärer som engagerar sig i mönstren att ha många olika hus på olika ställen, att ha många privata flygplan och inte engagera sig i klimatpolitiken. Samma problem börjar nu komma i Asien, med en massa nyrika som är lika ointresserade av klimatet och övertar livsstilsmönstren från USA med väldigt lyxiga liv. I Europa finns en klimatmedvetenhet, men frågan är hur vi ska hantera att en liten elit i väst och öst blir allt rikare och också i allt högre grad styr politiken. Det är den svåra samhällsutmaningen tycker jag.

Läs artikeln om rika kändisars koldioxidutsläpp från flygresor