Romson svarar på kritiken

Miljö- och klimatministern tillbakavisar kritiken om att regeringen skulle vara bakåtsträvare i EU:s förhandlingar om utsläppstester. Men regeringen drev i slutskedet en mer industrivänlig linje än resultatet i expertkommittén.

I torsdags skrev Miljöaktuellt om Expressens artikel där det framgår att den svenska regeringen drivit en mjukare linje i förhandlingar om utsläppstester av fordons verkliga utsläpp än EU:s expertgrupp och EU-kommissionen. Expressen skrev om regeringens hemliga agenda.

Bland annat lyftes att miljö- och klimatminister Åsa Romson (MP) gett svenska regeringens experter i uppdrag att införa avgaskraven i ett första steg september 2019. Slutresultatet i den tekniska kommittén blev istället att Real Driving Emissions-metoden (RDE) införs 1 september 2017. Men nu säger miljö- och klimatministern till Miljöaktuellt att just detta inte stämmer.

–  Sverige har inte verkat för att det här beslutet skulle försenas och det stämmer inte med bilden som jag och departementet har, säger Åsa Romson.

Enligt Fredrik Hannerz, politisk sakkunnig åt ministern, var regeringens position inför förhandlingarna i den tekniska kommittén att RDE-systemet skulle införas 2017. Dock drev man ett senare införandedatum, år 2020, i den andra fasen. Enligt Hannerz berodde det på att man ville få igenom tuffare krav och inte trodde att det skulle gå förrän ett år senare. Nu landade andra fasens införande på år 2019.

När det gäller hur tuffa kravnivåer som ska gälla för fordonstesterna säger Åsa Romson att Sverige först ville driva en tuffare position i linje med kommissionens. Men att experterna i den tekniska kommittén informerade om förhandlingsläget och om att denna linje skulle bli svår att nå i kommittén.

– Våra experter sa att de nivåerna troligtvis inte skulle gå att genomföra förrän ett år senare.

Regeringens position var en så kallad konformitetsfaktor på 2,5, vilket i praktiken innebär att bilarna får släppa ut 150 procent mer kväveoxid än testgränserna för verklig körning. Tekniska kommittén landade här på 110 procent mer utsläpp, alltså tuffare krav. I Expressens artikel betonas att regeringen i sitt pressmeddelande från oktober efter mötet i expertgruppen istället lyfte fram att den hade velat se en hårdare linje än beslutet som nu togs.

Romson lyfter fram att det är vanligt att regeringar ändrar sin förhandlingsposition utifrån läget i sådana här mer detaljerade kommittéer.

– Det är huvudregeln när 28 länder ska komma till beslut. Om experterna inte skulle komma överens så blir det inga beslut alls. Kraven som nu är satta är betydligt skarpare än dagens. Jag har inte hört från bilindustrin att det här skulle vara enkelt att uppnå.