Så blev de Hållbara Bolag 2018

På tisdagen träffades Stora Enso, Electrolux, H&M och Skanska, de främsta bolagen i rankningen Hållbara Bolag 2018, på konferensen Hållbart Näringsliv för att berätta om sitt hållbarhetsarbete.

Di:s Lotta Edling disktuterar hållbarhetsarbete med Claes Larsson, vice vd Skanska, H&M:s Sverigechef Filip Ekvall, Electrolux hållbarhetschef Henrik Sundström och Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström. Foto: Pax Engström Nyström

Hållbarhetsarbete är en konkurrensfördel som har en betydelse. Både aktieägare och kunder vill ha hållbara företag. Det konstaterar Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström när han deltar på Aktuell Hållbarhets konferens Hållbart Näringsliv på torsdagen. Stora Enso fick på konferensen tillsammans med Skanska, Electrolux och H&M prata om topplaceringarna på den nya stora hållbarhetsrankningen av börsbolag – Hållbara Bolag 2018 – som Aktuell Hållbarhet tagit fram i samarbete med Dagens industri och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.  

För Skanska är hållbarhetsfrågan viktig för att lyckas rekrytera rätt personal.
– Vi väljer i dag att begränsa oss till tio marknader för att säkerställa att vi klarar vår uppförandekod. Vi anställer 3 000 till 4 000 personer varje dag så vi måste hela tiden utbilda och vara på tårna, sade Claes Larsson, vice vd Skanska.

H&M berättar att företaget kommer att fokusera på en jämställd cirkulär ekonomi med rättvisa löner framöver.
– Det är komplexa frågor där vi behöver allas hjälp, sade Filip Ekvall, landschef för H&M i Sverige.

En annan fråga som diskuterades mycket under konferensen var ökade krav från ägarnas ökande hållbarhetskrav. Det här vittnade Electrolux om.
– Vi har många ägare som fäster stor vikt på hållbarhetsfrågorna, det hjälper och sporrar oss att ta nya steg, sadde Electrolux hållbarhetschef Henrik Sundström.