Så blir e-handel klimathandel

DEBATT. Det är dags att förverkliga e-handelns gröna potential. Det skriver Anna Lindén på 2030-sekretariatet tillsammans med aktörer inom e-handeln.

E-handel är här för att stanna: den är smidig, billig och frigör tid samtidigt som vi hemma i lugn och ro kan avgöra om varan vi beställde passar bra eller funkar för det vi vill. E-handeln kan dessutom kapa beroendet av egen bil för resor till mataffären och optimera transportflödena.

Samtidigt får den ökade e-handeln konsekvenser för klimatet. I klädbranschen returneras uppemot 60 procent av alla köpta plagg – som att det ingår i affärsmodellen att man inte ska vilja ha allt man får sig tillsänt. Det leder till ökade utsläpp när varuleveranser ska gå åt båda håll – nästan lika ofta tillbaka från kunden som till kunden. Ingen frakt är egentligen heller gratis, kostnaden för de många returerna drabbar förstås konsumenterna även om den inte syns på fakturan. Men vem skall våga gå före och ta betalt för returerna?

De ökade kraven på snabba leveranser gör även de avtryck på klimatet; när leverans utlovas nästa dag, samma dag eller rentav inom någon timme säger det sig självt att varorna inte kan samåka optimalt. Tidspressen gör att e-handlarna ofta väljer standardstorlek på paketen vid förpackning av varan, vilket gör att lastbilarna transporterar runt en hel del luft. Fyllnadsgraden i lastbilar och skåpbilar minskar också ju snabbare och mer exakt leveranstiden ska vara, och därmed blir det fler fordon på vägarna och ökade utsläpp. Även här är det svårt för någon enskild nätbutik att gå före och uppmana kunden att välja en längre eller mindre precis leveranstid – risken är förstås att kunden går över till konkurrenten, som bara är ett klick bort.

Vi vet att allt fler konsumenter vill göra aktiva, klimatsmarta val – också gällande e-handeln och frakten av varorna. Här vet vi att många gärna förlänger leveranstiden i utbyte mot en klimatsmart frakt. Men hur ska de kunna göra det utan att det finns ett alternativ och en vägledning dit?

Därför krävs att branschen går samman. Som utgångspunkter för en överenskommelse föreslår vi:

– Erbjud ett fossilfritt fraktalternativ och gör det till standard. Det ska möta kunden först och kosta minst. Och det ska vara kryddat med andra kvaliteter, som inte behöver vara snabbast möjliga leverans. Utvecklad spårning av varan och möjlighet att styra leverans framåt i tiden och mellan utlämningsställen är exempel på sådant.

– Låt returens kostnad synas. Genom att returkostnaden blir en del av prislappen, och ökar ju mer kunden väljer att returnera, stimuleras genomtänkta val redan vid beställningen och returerna kan minskas.

– Bygg vidare på digitala showrooms. Genom att kunden redan på datorn kan se hur kläder och skor passar, hur möbler och inredning ser ut i det egna hemmet, så minskas risken att man beställer sådant som inte känns rätt. E-handeln är redan digital, bygg vidare på det!

– Optimera paketstorleken och låt varor samåka. En transportör kan optimera sin lastbil bättre när nätbutiken har gjort sitt jobb med anpassade förpackningar i ledet före. Kan vi dessutom hitta samarbeten mellan olika transportörer, där varor samåker i fordon från andra branscher i samhället, så har vi kapat ytterligare onödiga transporter.

Sveriges klimatmål för transporter är en fossiloberoende fordonsflotta och 70 procent minskade utsläpp till 2030 jämfört med 2010. Det kräver en transportrevolution, och här har e-handeln en viktig roll. Låt oss frigöra dess inneboende klimatnytta – redan idag!

Anna Lindén
ansvarig för mobilitets- och beteendefrågor, 2030-sekretariatet
Catherine Löfquist 
hållbarhetschef, Bring
Sofia Leffler Moberg
hållbarhetschef, PostNord
Patrik Muller 
e-handelsexpert, Dibs