Så blir upphandlingen cirkulär

För att nå en cirkulär ekonomi kan det vara bra att veta hur man ska upphandla cirkulärt. Aktuell Hållbarhet har talat med forskaren Emma Rex för att få fram de fyra bästa sätten att få fram en cirkulär upphandling.

Emma Rex, forskare på RISE. Foto: RISE

Emma Rex arbetar vid forskningsinstitutet RISE. Hennes forskning rör hållbara samhällen, där hon fokuserar mycket på cirkularitet och och specifikt cirkulär upphandling. Enligt Emma Rex finns det fyra punkter man bör ha i åtanke för att nå en cirkulär upphandling:

  1. Mod.
    – Jag tror att en sak som är väldigt viktig det är att våga. Det finns så mycket osäkerhet kring vad vi får lov att göra. Så för det första måste man våga upphandla cirkulärt.
  2. Kunskap.
    – Vi måste öka kunskapen hos dem som är upphandlare och beställare i organisationen. Det är några som upphandlar produkterna och sedan är det de som ska avropa eller beställa. Vi måste öka motivationen och kunskapen där, för viljan tror jag finns. Den känns inte som problemet. Utan man behöver våga och man behöver öka kunskap.
  3. Mätning.
    – För det tredje behöver man hjälpa till med att mäta miljöeffekter eller cirkularitetseffekter. Upphandlare är väldigt vana vid att upphandla på lägsta pris, de är tränade i det. Om vi nu för in cirkularitet eller miljö så behöver vi också öva dem i hur man kan mäta cirkulariteten, eller hur vi kan utvärdera vad effekterna blir. Hur ska vi då göra avvägningen mellan ekonomi och cirkularitet, till exempel? Får det kosta mer? Så där behöver vi jobba med hur vi mäter effekterna.
  4. Policy.
    – Slutligen, behöver vi se vilka policys som vi har i organisationen i stort. Som stöttar att man vågar ta de besluten. Är det ok att det är lite dyrare?Hur mycket dyrare är ok? Så både mätningen och policyn är viktig.