Så drabbas miljöteknikbolagen av Japankrisen

Händelserna i Japan har gjort tydligt hur viktigt landet är för miljötekniksektorn. Räkna med kännbara effekter.

Jordbävningen, den efterföljande tsunamin och kärnkraftshaverierna i Japan väntas få stora effekter för miljötekniksektorn. Solcells- och elbilstillverkning är två sektorer som sannolikt kommer att påverkas märkbart.

Händelserna i landet ”kan resultera i avsevärd brist på elektroniska komponenter vilket kan leda till dramatiskt högre priser”, skriver analysföretaget Isuppli.

Isupply är inriktat på komponentindustrin men till följd av att många större japanska elektroniktillverkare också tillverkar utrustning för bland annat solpaneler väntas effekter bortom chip- och konsumentelektroniksektorerna. ”Leverantörerna kommer troligtvis att få problem med råvaruförsörjningen och att distribuera och skeppa ut produkter”, skriver Isuppli.


Solcellstillverkning, en av sektorerna som kan påverkas.

Sharp, Kyocera, Sanyo och Solar Frontier hör till Japans största solcellstillverkare. Den sistnämnda driver världens största fabrik för tillverkning av tunnfilmssolceller av CIGS-typ och uppger att verksamheten inte har påverkats och att ”leverantörskedjan förefaller intakt, men vi ser över all inkommande och utgående logistik i takt med att de japanska hamnarna återhämtar sig”, skriver Earth2tech. Sharp uppger att inga fabriker har utsatts för större skador, men att konsekvenserna återstår att se. Oavsett skador väntas omfattande elavbrott äga rum framöver vilket kan ge effekter även om tillverkningsutrustningen i sig är oskadad. Taiwanesiska AUO Optronics rapporteras ha stoppat sin tillverkning av solceller i hårt drabbade Sendai till följd av brist på elektricitet och vatten.

Japan är också en viktig tillverkare och komponentleverantör inom elbilar. Toyota har stoppat tillverkningen av hybriden Prius. Tillverkningen väntas kunna starta igen 22 mars. Då har tillverkning av sammanlagt 95.000 Toyotabilar uteblivit. Företaget meddelar att reserverdelstillverkningen startade åter på torsdagen för att hålla redan sålda bilar rullande och att tillverkningen av delar för skeppning och tillverkning utomlands startar 21 mars.

Panasonic som tillverkar litium-jonbatterier till bilen, och även har ett samarbetsavtal med amerikanska Tesla rapporterar att inga större skador har rapporterats, men att konsekvenserna av jordbävningen ännu inte går att fastställa.

Nissan, som tillverkar elbilen Leaf, har stoppat tillverkningen i tre av sina fyra anläggningar i Japan. Vid den fjärde, i Kyushu pågår tillverkningen fortfarande men det är oklart om den fortsätter efter helgen, enligt Reuters. Även Honda har stoppat all produktion till åtminstone på söndag.