Så fastnade helikopterpiloten i fossilfällan

När både jobb och privatliv är beroende av fossilbranschen tar omställningen emot. Den skånska helikopterpilotens dilemma illustrerar trögheten i att gå mot nollutsläpp.

”Jag skulle hellre ha ett annat jobb, men det här är en jävligt bra paketlösning!” Orden kommer från en bekant som efter en noga planerad karriärs- och livspussellösning har fastnat i vad som kan kallas för fossilfällan.

Som helikopterpilot för ett företag som kör ut personal till oljeplattformar i Nordsjön, och flyger mellan arbetsorten och hemmet i Skåne, står han väl förankrad i de verksamheter som tydligast av allt symboliserar människans klimatpåverkan. Samtidigt är han en person med stort natur- och miljöintresse som bygger egna kajaker och gärna pratar om biologisk mångfald. Men som är oförmögen att bryta det fossilmönster han ingår i. Till stor del på grund av att det handlar om ett välavlönat jobb med  långa perioder av ledighet, vilket lagt grunden för att bygga ett eget hus på hemmaplan.

Helikopterpilotens dilemma illustrerar samtidigt en stor del av trögheten i att göra samhället fossilfritt. Att överge livsstil, affärsmodell, tioårsplan eller systemlösning kräver stora ansträngningar och väcker lätt en oro för att behöva göra uppoffringar. Och ju mer som investerats i fossilkrävande alternativ, desto svårare tycks det vara att byta spår. Något paradoxalt kan därmed de som har nära till hands att göra stora minskningar i sitt klimatfotavtryck vara de som har svårast att agera klimatsmart.

Även om människans klimatpåverkan inte är någon nyhet har det akuta läget slagit igenom först de senaste åren. Parisavtalet och mål om nollutsläpp har i många avseenden slagit ner som en blixt från klar himmel. När helikopterpiloten utbildade sig till geolog i slutet av 90-talet förklarades klimatförändringar främst av naturliga variationer och när han skolade om sig på en helikopterskola i Florida under slutet av 00-talet havererade samtidigt klimatmötet i Köpenhamn. Att hans brödföda och yrkesbana nu så gott som portas från framtiden gör det kanske inte lättare att lämna den. Men nödvändigt, om det som majoriteten av världens länder har kommit överens om ska bli verklighet.

Vad krävs då för att ta sig ur fossilfällan?

”Den största klimatnyttan jag kan göra är att påverka politiker att till exempel stänga ner oljebranschen. Det vill jag att de gör och jag får ta den smällen när det sker, men fram till dess kör jag på”, sammanfattar helikopterpiloten.

Daniel Boman
redaktör, Aktuell Hållbarhet