Så fungerar den nya luftbilen

Peugot har utvecklat en ny hybridbil som drivs utan tunga elbatterier. Istället drivs bilen av luft.

Peugots nya teknik ersätter tunga dyra batterier med lufttankar. Redan 2016 ska den nya bilen Air Hybrid vara ute på marknaden. Så småningom ska lufthydraultekniken införas i alla Peugots bilar och 2020 hoppas man att bensinmotorn bara kommer att behöva 0,24 liter per mil. Det rapporterar Bytabil.com.

Det är över 100 ingenjörer som under två års tid arbetat med att utveckla systemet. Den nya bilen kan i stadstrafik köra på luft fyra femtedelar av tiden, vilket leder till en 80-procentig minskning av bensinförbrukningen. Systemet bygger på att kombinera en vanlig förbränningsmotor med en planetväxel och hydraulisk motor som drivs av komprimerad luft. Luften komprimeras med hjälp av
kraftåtervinning från bilens inbromsningar. Liknande teknik används till exempel i Formel 1-bilar och i moderna tunnelbanesystem.

Till skillnad från traditionella hybridbilar behövs inga tunga, dyra och potentiellt miljöskadliga elbatterier. Tekniken kräver heller inga dyra resurskrävande metaller och en lufthybrid väntas därför bli drygt 15 000 kronor billigare än dagens elhybrider.

På Youtube finns en informationsfilm där Peugot själva beskriver tekniken: