”Så kan Stockholm bli fossilbränslefritt”

KLIMATÅTGÄRDER Det nya styret i Stockholm hade behövt öka takten ytterligare för att vi ska klara målsättningen att Stockholm ska vara fossilbränslefritt 2040, skriver Rikard Warlenius (V) och föreslår ett antal åtgärder.

Vänsterpartiet vill bilda ett kommunalt solelbolag i Stockholm, skriver Rikard Warlenius. Foto: Vänsterpartiet

Nu pågår klimattoppmötet i Katowice, och de nya forskningsrapporter som publicerats inför mötet ger en entydig bild. Ska vi klara Parismålen om en global uppvärmning långt under två grader måste ansträngningarna skalas upp. Ordentligt.

Det är därför med oro vi betraktar det nya styrets förslag till budget för Stockholms stad. Det är nu hög tid att skala upp klimatomställningen men några sådana förslag finns inte.

Den nya majoriteten som styr Sveriges största stad hade behövt öka takten ytterligare för att vi ska klara målsättningen att Stockholm ska vara fossilbränslefritt 2040. Ett exempel på detta är att 10 procent av stadens energiproduktion ska komma från solenergi till år 2040, men endast Vänsterpartiet har budgeterat för de investeringar som ligger i takt med stadens egna mål.

I Vänsterpartiets oppositionsbudget finns också ett flertal andra förslag på klimatområden som vi ser som nödvändiga nästa steg.

• Ersätt kolkraften i Värtaverket, som den tidigare rödgrönrosa majoriteten beslutade att lägga ner, med en storskalig biokolsanläggning som både levererar fjärrvärme och drar ut koldioxid ur atmosfären motsvarande utsläppen från hälften av Stockholms biltrafik.

• Bilda ett kommunalt solelbolag för att samordna den utbyggnad av solel som krävs för att vi ska nå de mål som finns fastställda i stadens strategi för ett fossilbränslefritt Stockholm. Det kräver en utbyggnad av ca 3000 MW installerad kapacitet per år, medan den nya majoriteten nu bara föreslår ca 500 MW per år.

• Inför ett nytt mål om 80 procents utsläppsminskning från transporter till 2030. I målet ingår att alla bussar och lastbilar i kommunen då drivs elektriskt, och att biltrafiken totalt sett minskar trots ökande befolkning. Nära hälften av utsläppen i Stockholm kommer idag från transporter och det är inte hållbart.

• Inrätta en vetenskaplig klimatpanel i Stockholm som ska ha till uppgift att granska beslutsfrågor som rör stadens utveckling utifrån klimatvetenskapen. Klimatpanelen ska kunna bistå politikerna i staden med klimatvetenskapliga fakta och underlag inom olika frågor, för att de beslut som tas ska vara i linje med klimatmålen.

• Inför tydliga minskningsmål för klimatpåverkan från den mat som serveras i stadens verksamheter. Vi menar att utsläppen bör kunna halveras genom att minska mängden kött, minska svinnet, öka andelen närproducerat och återvinna alla rester.

• Lägg ner Bromma flygplats omedelbart, för att minska flygets klimatpåverkan. Från Bromma flygplats är 12 av 15 avgångar inrikesflyg. Ett flertal av dem går dessutom till platser som lätt kan nås med tåg, såsom Göteborg och Malmö. Det är fullkomligt absurt i ett läge där vi akut behöver minska de klimatfarliga utsläppen

Det finns ingen tid att skjuta upp nödvändiga klimatinvesteringar eller att ständigt väga ekonomiska intressen mot klimatet. Politikerna måste sätta klimatfrågan främst, för annars blir konsekvenserna omöjliga att hantera. Vi uppmanar den borgerliga majoriteten i Stockholm att ta frågan på allvar och drastiskt öka takten på klimatomställningen.

Rikard Warlenius (V), klimatpolitisk talesperson