Så ska Arlanda satsa på biojetbränsle

Snart kan flygen från Arlanda drivas av skogsrester.

På Arlanda har man nyligen avslutat en studie om hur Arlanda själva skulle kunna tillverka och tillhandahålla biobaserat jetbränsle. Och resultaten verkar lovande.
– Vår slutsats är att detta projekt går att genomföra till ett konkurrenskraftigt pris, säger Fredrik Jaresved som är chef för hållbar utveckling på LFV Arlanda.

Tekniken man tittar på är så kallad Fischer Tropsch-teknik där man producerar kolväten ur syngas, en blandning av kolmonoxid och vätgas. Kolmonoxiden och vätgasen får man genom förgasning av biomassa vilken i Arlandas fall ska tas från skogsrester.
– Det är en gammal väl beprövad metod som redan idag används för jetbränslen – men då använder man kol som bas, vilket faktiskt är ännu sämre för miljön och klimatet än oljebaserat jetbränsle. Nu byter man alltså ut kolet mot biomassa och skapar på så sätt ett renare bränsle, säger Fredrik Jaresved.

Enligt Fredrik Jaresved skulle man kunna producera 50 000 ton biojetbränsle per år, och det skulle kunna användas som en 50-procentig inblandning. Det skulle innebära en tioprocentig reducering av det traditionella jetbränslet på Arlanda och en  nästan lika stor reducering av koldioxidutsläppen.
– Totalt skulle det handla om en koldioxidreduktion på runt 150 000 ton årligen.

Studien, som genomförts av Värmeforsk, var klar hösten 2009. Just nu håller LFV Arlanda på att visa studien för marknaden där man letar partner.
– Sen får vi se om det eventuellt skapas ett gemensamt utvecklingsbolag. Men det finns ett stort intresse, det har vi redan märkt, säger Fredrik Jaresved.