Så ska Carlgren rädda sin supermiljöbilspremie

Efter den massiva kritiken gör miljöminister Andreas Carlgren om förslaget till supermiljöbilspremie och ber om mer pengar av Anders Borg.

Även taxiföretag, bilpooler och biluthyrningsfirmor ska kunna få del av supermiljöbilspremien, inte bara privatpersoner. Det föreslår miljöminister Andreas Carlgren (C) enliogt Svenska Dagbladet (SvD) i ett omarbetat förslag till supermiljöbilspremie.
Det kommer förstås att kosta mer och Carlgren föreslår därför att den summa som avsätts till att finansiera premien ökas med 100 miljoner kronor till totalt 300 miljoner.
Andreas Carlgren ska ta med sig det nya förslaget till regeringens stundande budgetförhandlingar.

Det är enligt SvD dock osäkert om EU:S regler tillåter en sådan statlig premie till företag. Frågan måste utredas.
– Tjänstebilar och förmånsbilar står för hälften av nybilsförsäljningen och så småningom kommer det ut på en andrahandsmarknad. Ska premien bli bra behöver företagen vara med, säger Martin Larsson på miljödepartementet till SvD.

Det ursprungliga förslaget till supermiljöbilspremie innebar att 5 000 privatpersoner skulle kunna få 40 000 kronor i stöd vid inköp av bilar med en utsläppsgräns på max 50 gram koldioxid per kilometer. Förslaget har kritiserats hårt, bland annat för att premien går till så få bilar att utsläppningsminskningen blir liten och för att kraven är så högt ställda att få bilmodeller på dagens marknad kan komma i fråga. I praktiken är det bara elbilar som klarar den gränsen och de är ännu så dyra att få privatpersoner köper dem.
Dessutom krävs att bilarna ska ha högsta säkerhetsklassning, vilket diskvalificerar många modeller.