Så ska fordonståg göra biltrafiken bekvämare, säkrare och effektivare

Släpp ratten och låt en yrkeschaufför ta över kontrollen av din bil. I de första testerna med så kallade fordonståg styrdes tre bilar automatiskt av ett ledarfordon - i hastigheter upp till 90 kilometer i timmen och med högst sex meters avstånd mellan bilarna.

För ungefär två år sedan startades Sartre-projektet, med målet att utveckla så kallade fordonståg, vilket betyder att bilförare, tack vare fordonskommunikation, kan lämna över kontrollen av sina bilar till ett ledarfordon, kört av en yrkeschaufför. Nyligen genomfördes de första testerna, där man framgångsrikt lät en lastbil ta över kontrollen av tre åtföljande personbilar.

Tanken är att de så kallade fordonstågen ska kunna gå på vanliga bilvägar, tillsammans med andra medtrafikanter. Volvo är ett av sju europeiska bolag som deltar i projektet – Volvo Technology har som uppgift att utveckla ledarbilen, medan Volvo Personvagnar utvecklar de tre följebilarna.

– Målet är att ändra så lite som möjligt. Vi har redan gjort tre bilar, och det är verkligen ytterst lite som vi har förändrat. Våra produkter innehåller redan kameror och radarsystem som gör att vi kan mäta avstånd mellan bilarna. Den stora förändringen är att vi lägger till en form av radiokommunikation, så att bilarna kan kommunicera direkt med varandra, berättar Erik Coelingh, som är teknisk projektledare på Volvo Personvagnar.


Ledarbilen styr de tre efterföljande bilarna.

Att kommunikationen fungerar är av yttersta vikt, eftersom de åtföljande fordonen är helt beroende av hur ledarbilen kör. Om den bromsar så måste alla andra bilar omedelbart få den informationen för att direkt och automatiskt kunna bromsa.

– Grunden är en adaptiv farthållare och en avståndsmätare tillsammans med radiokommunikationen. Sen har vi mjukvara som reglerar broms och motor, så att bilarna kan köras och styras helt automatiskt.

Tanken är att du som bilist lätt ska kunna haka på ett fordonståg för att få en paus från körandet.

– Man kör helt enkelt närmare och närmare den sista bilen i fordonståget. När du är tillräckligt nära så får du info om att du har loggat på och då tar den automatiska styrningen över.

Det går också bra att lämna tåget i farten. Du trycker bara på en knapp för att öka avståndet mellan bilarna. Sedan kan du ta tag i ratten och köra ut i parallellfilen. När filbytet är klart tar du även över gas och broms.

– Det behövs i princip inga förändringar i infrastrukturen. Vi har inte sett något som måste ändras. Men det finns vissa saker som skulle kunna underlätta, som till exempel bra filmarkeringar. Och ett villkor är att fordonståget enbart kan köra på vägar med två filer i samma riktning.

Tågen kan inte bli hur långa som helst. Erik Coelingh påpekar att det kan bli problem om de blir längre än åtta till tio bilar eftersom de då på allvar börjar blockera avfarter för andra trafikanter. Jag undrar om det inte kommer bli problem när folk vill köra om.

– Det är faktiskt inte så annorlunda mot att hamna bakom en tre-fyra lastbilar.

Fördelarna är att fordonen kan köra närmare varandra, vilket betyder att man kan utnyttja vägkapaciteten bättre, samt att man får ett bättre flöde då alla bilar kör i samma hastighet. Och dessutom finns det fördelar för miljön och säkerheten.

– Eftersom bilarna kan köra närmare varandra så minskar luftmotståndet, vilket gör att det går åt cirka 20 procent mindre bränsle. Dessutom är ju trafiksäkerheten väldigt viktig för oss på Volvo. I nästan alla olyckor spelar den mänskliga faktorn en avgörande roll, och när den begränsas finns potential att förbättra säkerheten.

För fraktbolagen är kanske energi- och kostnadsbesparingarna det som lockar mest, men för förarna själva är det nog ändå möjligheten att kunna vila en stund från körandet.

– Målet är att man ska kunna släppa ratten och ta en kopp kaffe eller läsa en bok.

Och Volvo har redan planer för att öka tryggheten och komforten för de åtföljande bilarna.

– Man kommer att köra väldigt nära varandra, vilket kanske vissa kommer att uppfatta som störande. Men det finns lösningar på det med. Och den som sitter längst fram kanske inte tycker att det är så kul att sitta och titta rakt in i en lastbil. Så vi funderar på att sätta en kamera på ledarbilen och projicera en videobild av vägen i de andra fordonen, så att de kan se vad som händer längre fram.

När kommer vi att få se fordonståg ute på vägarna?
– Jag tror inte att allt kommer att hända på en gång, utan snarare att vi kommer att få se ett antal delsteg på vägen. De adaptiva fart- och avståndshållarna kommer att bli smartare. Och ett annat viktigt tekniksteg är att utrusta bilarna med radiomoduler så att de kan kommunicera med varandra. Jag gissar på att det kommer att ta tio år. Och om det inte blir som i det här projektet, så kommer man i alla fall att komma väldigt nära den här principen.