Sa upp sig och blev kaoskonsult

Övergav toppjobb för att rensa andras hem från onödiga prylar. - Jag gör tillvaron enklare och mer hållbar.

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 10 mars.

37-åriga Brita Hahne i Stockholm sa upp sig från en välbetald tjänst som arbetsmiljö- och hälsoansvarig för personalen på Axfoodkoncernen, ett av Nordens största börsföretag inom dagligvaruhandeln. Hon startade eget som kaoskonsult och hjälper nu människor att göra sig av med prylar.

– Jag rensar deras hem och gör tillvaron enklare och mer hållbar. De får en vardag som fungerar. Ungefär 80 procent av alla saker vi har är onödiga, säger Brita Hahne till Miljöaktuellt.

Hennes kunder är vanligt folk, inga samlare av kolossalformat.

– Nej, såna samlare behöver psykologhjälp. Mina kunder behöver få mer tid. Och saker tar tid. De har handlat grejer och har svårt att göra sig av med överskottet. De blir stressade och vet inte var de ska börja.

Brita Hahne uppskattar att det finns en handfull kaoskonsulter i Sverige som jobbar ungefär som hon. Nyligen körde hon en nätkampanj där hon utmanade människor att rensa sina hem från onödiga saker. Över 1 100 deltog i utmaningen och fick ladda upp bilder före och efter upprensningen.

Hon kan inte tvinga sina kunder till återvinning när prylarna ska bort, men de flesta som hon har kontakt med tycker att det underlättar att rensa när de vet att deras pinaler kommer till nytta och kan återvändas.

Brita Hahne håller även utbildningar och föreläser om hur kaos i hemmet kan bli ordning och reda. Hon är säker på att det är en affärsmodell för framtiden. Hon har själv flyttat från en större till en mindre lägenhet och hon säljer av gamla saker med jämna mellanrum på loppis.

På frågan om hon blir rik på sitt kaoskonsultföretag, svarar hon:

– Ja, på ett sätt. Inte i pengar, utan för att jag får jobba med det jag älskar.