Så vem är egentligen hållbar?

Så vem är egentligen hållbar? Aktuell Hållbarhet fortsätter att söka svar på den frågan år 2019.

En central arbetsuppgift på Aktuell Hållbarhets redaktion är att hålla koll på vem eller vilka som är hållbara. Kommuner, företag och individer bedöms och rankas ur ett hållbarhetsperspektiv – hela tiden, ur alla möjliga vinklingar, av forskare, företag, intresseorganisationer och av oss själva.

Den som i den ena mätningen lyfts fram som ett hållbarhetsföredöme kan i en annan mätning dömas ut helt och hållet.

Hur blev det så disparat? Den enkla förklaringen är att det finns en massa olika sätt att mäta och då får man olika svar. Jag återkommer till det.

Med först ett litet nedslag i vår egen rapportering. Där kan det vara värt att titta på klädjätten H&M. På den välbesökta konferensen Hållbart Näringsliv, i Stockholm för några veckor sedan, presenterades H&M som det mesta hållbara svenska börsbolaget i sin kategori. Filip Ekvall, landschef för H&M i Sverige, satt på scenen och berättade att H&M:s hållbarhetsarbete nu ska fokusera på: ”…en jämställd cirkulär ekonomi med rättvisa löner”.

Sedan lade han till: ”Det är komplexa frågor det här, så här behöver vi allas hjälp”.

Vid en närmare titt på H&M:s hållbarhetsmeriter så framstår de som välgrundade och imponerande. På bolagets hemsida finns resultaten uppräknade: Dow Jones Sustainability Index, för sjätte året i rad. Goda resultat i FTSE4Good Index, Global Compact 100 stock index, Newsweek Green Ranking, Sustainable Cotton Ranking, samt SIGWATCH – most praised company in the world by activists.

Till det går att lägga Aktuell Hållbarhets egen rapportering av klädföretaget under året. Där är det mycket om initiativ om levnadslöner, ökade kontroller i värdekedjan och samarbeten som ska minska vattenförbrukningen och kemikalierna i produktionen. De ligger verkligen på hållbarhetsavdelningen, och det ger tydligen resultat, i hållbarhetsrankningar.

Men så händer det något när konsumenterna får frågan. I undersökningen ”Sustainable Brand Index” är det 122 företag som konsumenterna rankar högre ur ett hållbarhetsperspektiv än H&M och i den närbesläktade undersökningen från Stockholms universitet, Svensk Hållbarhetsranking, är H&M på plats 94 av 100.

Så vad är det då vi mäter och hur kan det bli så här? Svaret är att vi mäter olika saker.

I en del fall handlar det om förflyttning. Från att ha en verksamhet som sabbar planeten, till att ha en verksamhet som i mindre utsträckning sabbar planeten. Vinner gör den som förflyttat sig mest.

I andra fall mäter vi vad företagen tänker göra. Hur mycket vatten, CO2 och kemikalier som ska väck till en viss tidpunkt eller när arbetarna hos underleverantörer i Asien ska få en lön de kan leva på? Där ges poäng för en ambition, men resultatet är förstås okänt.

Det svåra, som egentligen inte mäts annat än när det gäller vapen, tobak och på senare år för vissa typer av produktion av fossila bränslen är om det överhuvudtaget är en hållbar verksamhet.

Kan kläder tillverkade på andra sidan jordklotet för någon krona per plagg, som säljs och slängs när vi tröttnat på färg och stil överhuvudtaget vara hållbart?

Det kanske är den frågan som konsumenter, okunniga om allt det där andra, svarar på.
Å andra sidan, topprankade som hållbara i mätningar där konsumenter tillfrågas hamnar alltid Ikea, som brottas med i stort sett samma hållbarhetsutmaningar som H&M.

Så vem är egentligen hållbar? Aktuell Hållbarhet fortsätter att söka svar på den frågan år 2019.

Björn Anderberg
redaktör, Aktuell Hållbarhet