”Samhällsansvar blir viktigare för konsumenterna”

SAMHÄLLSANSVAR Såväl konsumenter som företag är samstämmiga i att betydelsen för företag att ta samhällsansvar kommer att öka i framtiden, skriver Cecilia Bergendahl, managing director Novamedia Sverige som är operatörsbolag för Postkodlotteriet.

Cecilia Bergendahl, managing director Novamedia Sverige som är operatörsbolag för Postkodlotteriet Foto: Postkodlotteriet

Många medborgare vill i allt högre utsträckning associera sig med företag som visar på ett bredare ansvarstagande i samhället. Det kan handla om företag som är tydliga med sitt miljöarbete eller är en bra arbetsgivare som månar om en rättvis och god arbetsmiljö för sina medarbetare.

Att grunda företagets verksamhet i ett större syfte och en bredare samhällsroll framstår därför som en framgångsfaktor för företaget i konkurrensen om kunder, om morgondagens talanger och om kapital. Företag som med handlingar och ord visar kunden att de sätter sitt eget ansvarstagande i samhället högt torde också kunna dra kommersiell nytta av detta.

Novamedia Sverige, som driver Postkodlotteriet, är engagerade i frågan och har därför låtit undersökningsföretaget Novus genomföra en undersökning om allmänhetens och företags attityder till samhällsansvar.

Det är de fundamentala faktorerna som har störst betydelse för konsumenterna. Att företag följer lagar och regler, inte säljer miljöfarliga produkter, har bra arbetsförhållanden och inte medverkar till korruption är centralt för svenska konsumenter.

Ur ett kommersiellt perspektiv är följande av särskilt intresse i undersökningen:

1. Att ta samhällsansvar ökar i betydelse.
Såväl konsumenter som företag är samstämmiga i att betydelsen för företag att ta samhällsansvar kommer att öka i framtiden. Tre av fyra svenskar tror att det i framtiden kommer att bli viktigare för företag att ta samhällsansvar för att man ska vilja köpa av dem. Dessutom anser nio av tio företag att det kommer bli viktigare för företag i allmänhet att visa hur man bidrar till samhället för att få kunder.

2. Stark betalningsvilja hos konsumenter – framförallt hos kvinnor.
Det finns en stark betalningsvilja hos konsumenter gentemot ansvarstagande företag. Närmare nio av tio svenskar säger sig vara villiga att betala mer för en produkt eller tjänst från ett företag som tar samhällsansvar. Något fler kvinnor än män, 89 procent mot 81 procent, säger sig vara villiga att betala mer för en sådan produkt. Däremot svarade mer än dubbelt så många män som kvinnor att de inte kan tänka sig att betala mer.

3. Företagen har uppfattat betalningsviljan
Även företag bedömer att konsumenter är beredda att betala mer för ansvarstagande. Nio av tio företag i undersökningen svarade att de tror att konsumenter är beredda att betala mer för en för kunden likvärdig produkt från ett företag som de uppfattar bidrar positivt till samhället. Svaren från företagen bekräftar att det finns en betydande medvetenhet om en kommersiell potential i att agera ansvarsfullt.

4. Avgörande för framtida rekryteringar.
Även på arbetsmarknaden har frågorna stor betydelse. Det är viktigt för svenskar att deras framtida arbetsgivare tar ett tydligt samhällsansvar. Åtta av tio svenskar ser det som viktigt. Nästan alla företag, 93 procent, tror att det är viktigt för framtida rekryteringar att företaget tar ett tydligt samhällsansvar.

Företagens agerande är avgörande för att de globala hållbarhetsmålen ska nås. Undersökningen visar att det sannolikt gynnar företagets affärer att sätta den egna verksamheten i ett större sammanhang, agera ansvarsfullt och visa för kunderna och de framtida medarbetarna att man gör det. Att svenska konsumenter är beredda att betala för ansvarstagande, och omvänt välja bort företag som inte tar det, är tydligt.

På basis av undersökningens resultat framstår samhällsansvar som en betydande faktor för konkurrenskraft, något som de flesta företag är medvetna om. Styrelser och ledningar som inte griper de möjligheter som finns att positionera sig som ansvarstagande i en bredare samhällelig kontext tar kommersiella risker och kan få allt svårare att nå fram till sina kunder.

Cecilia Bergendahl, managing director Novamedia Sverige som är operatörsbolag för Postkodlotteriet