Sämre villkor för etanolbilar

Miljöminister Andreas Carlgren pressas att lämna besked om miljöbilarna. I ett inslag i SVT Aktuellt menar han att färre bilmodeller kommer att klassas som miljöbilar när regeringen skärper utsläppskraven.

Regeringen får kritik för att inte ge besked om vilka regler som gäller för miljöbilar. I ett nyhetsinslag i gårdagens Aktuellt lämnar miljöministern några besked.

Den utlovade supermiljöbilspremien på 40 000 kronor ska gå till fordon som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer. Enligt miljöministern kommer det i första hand att handla om elbilar. Han räknar med att få det bekräftat i vårproppen.

De förmånliga villkoren för etanolbilar kommer att försämras. Idag sätts dessa ned till 80 procent av förmånsvärdet, utöver den allmänna nedsättningen. Men den procentuella nedsättningen ska tas bort helt och hållet.

– Vi vill behålla det nedsatta förmånsvärdet för både elbilar, gasbilar och laddhybrider,säger Andreas Carlgren i inslaget.

Biluthyrare i branschen klagar på att oklarheterna dämpar köparnas entusiasm för att köpa miljöbilar. Miljöpartiets språkrörskandidat Åsa Romson menar att regeringens senfärdighet gör det svårt för dem som vill köpa miljöbil denna säsong:

– Eftersom förslagen gäller först nästa år är det ointressant att köpa de allra miljöbästa bilarna i år. Det gör att regeringen lägger en effektiv våt vante över den bästa miljöbilsmarknaden 2011, säger Åsa Romson i SVT.

Parallellt med miljöministerns utspel sitter Transportstyrelsen och jobbar fram ett miljöbilsförslag tillsammans med Energimyndigheten och Trafikverket. Uppdraget ska rapporteras till regeringen senast 28 mars