Sasja Beslik: Nordiska banker måste bli vassare

Efter 20 år lämnar hållbarhetsprofilen Sasja Beslik Nordea och den nordiska banksektorn för ett jobb på den schweiziska banken J. Safran Sarasin. "Nordiska banker måste bli vassare", säger han till Aktuell Hållbarhet.

I Norden arbetar banker mycket med att göra rätt saker och mindre med att göra det som kunderna behöver och kommer att behöva. Fokuset på hållbara investeringar i nordiska banker måste bli vassare, mer datadrivet och bygga på en mycket djupare kunskap om vad hållbarhet betyder för varje enskild investering.

Kritiken kommer från hållbarhetsprofilen Sasja Beslik som efter 20 års hållbarhetsarbete på Nordea nu lämnar Norden för ett jobb på den schweiziska affärsbanken J. Safran Sarasin med huvudkontor i Basel. Samtidigt konstaterar Sasja Beslik att de nordiska bankerna och kapitalägarna “är i världsklass på vad de gör”.
– I Norden är bankerna mer processorienterade och här är vi mer resultatdrivna. Det är mindre byråkrati, färre antal mellanchefer som vänder papper och processar och aldrig träffar kunder. Det är mer rakt på sak, säger Sasja Beslik, till Aktuell Hållbarhet.

J. Safran Sarasin har arbetat med hållbara investeringar i cirka 30 år och i dag är 70 procent av kapitalet enligt banken investerat genom hållbarhetskriterier. Sasja Besliks uppdrag är att utveckla det kommersiella erbjudandet till bankens globala kunder. På visitkortet står det “managing director, sustainable finance development”.
– Jag har ansvar för att utveckla hjärtat av affären. Det är inte många andra banker eller kapitalförvaltare som har hållbarhet som sin kärnaffär. Oftast är det bara en del eller en produktgrupp. Här är det precis tvärtom, hållbara investeringar är affären. Här är vi 2 500 anställda globalt och alla jobbar med det, inte bara ett team eller några personer.