Scan satsar på växtbaserat protein

HKScan, ett utpräglat köttföretag med bland annat det svenska varumärket Scan, ska satsa på att utveckla produkter med växtbaserat protein. Det meddelar koncernen i dag.

Snart säljer Scan inte bara kött. Foto: Creative commons

HK Scan har flera varumärken i sina hemmamarknader Finland, Sverige, Danmark och Baltikum och exporterar dessutom sina köttprodukter till nästan 50 länder. Koncernen ska nu samarbeta med det finländska bolaget Hes-Pro Oy för att utveckla, tillverka och lansera växtbaserade proteinprodukter.
”Förändrat köpbeteende hos konsumenter har ökat efterfrågan på växtbaserade proteinprodukter och båda företagen vill vara starkt närvarande i denna utveckling”, skriver HK Scan i en kommentar.

Enligt HKScans vd Tero Hemmilä har förändringen att göra med klimatfrågan.
– Vi har ett klimatperspektiv på många av våra aktiviteter och kommer även att utveckla klimatvänliga produktionsmetoder längs hela leverantörskedjan, säger han till Aktuell Hållbarhet.

Planen är att lansera de nya produkterna under första halvåret nästa år, med början i Finland – först för restauranger och storkök och sedan inom detaljhandeln. Produkterna ska tillverkas i en ny produktionsanläggning som Hes-Pro har byggt i Kaarina, Finland. Senare kan produktionen komma att expandera till HKScans egna produktionsanläggningar.
– Ansvarsfullt producerat kött kommer att fortsätta vara en kärnverksamhet i HKScan:s verksamhet, men för att etablera en bredare bas för vår framtida tillväxt vill vi vara aktivt närvarande i nya konsumenttrender, säger HKScans vd Tero Hemmilä.

Hes-Pro uppger att de arbetat under många år med att utveckla produkter med växtbaserat protein och att de letat efter en lämplig partner för att lansera dem brett till konsumentmarknaden.

Minskad konsumtion av kött från nöt, gris och får har pekats ut av FN:s klimatpanel som ett av de absolut effektivaste sätten att minska utsläppen av växthusgaser som sker på grund av människans markanvändning.