”Se till att #metoo bidrar till förändring på riktigt”

DEBATT Ingen del av samhället är befriad från övergrepp och trakasserier mot kvinnor. Kampanjen #metoo har visat att övergreppen mot kvinnor existerar på arbetsplatsen i så gott som varenda bransch. Nu behövs handlingskraft bland beslutsfattare ute i organisationerna för att #metoo ska leda till en förändring på riktigt, skriver Malin Forsbrand och Ulrika Eklund från GOEQUAL.

#Metoo har fått många tusentals kvinnor att vittna om övergrepp och trakasserier. Inga branscher eller organisationer är förskonade. Inte heller den offentliga sektorn. Övergreppen sker överallt: vården, skolan, räddningstjänsten, förvaltning och politik. Det är beundransvärt att så många kvinnor nu trätt fram, att locket på kränkningar och väl bevarade hemligheter lyfts upp. Nu finns tid och utrymme att vädra ut och skapa förändring på riktigt. Många ser sig om efter lösningar.

Den offentliga och privata sektorn har jobbat med jämställdhet på många olika sätt. Sverige har sedan 1994 jämställdhetsintegrering som strategi och drygt 60 myndigheter har ett särskilt uppdrag att integrera jämställdhet i sitt arbete. #Metoo visar att det är viktigt att se över arbetet och kritiskt ställa sig frågan vad det hittills lett till för resultat. Behöver arbetet förnyas, metoder omprövas och den strategiska statusen höjas? Har den anställda konkreta verktyg och tid att skapa nödvändig förändring i vardagen?

Många arbetsgivare kommer att utöka sitt arbete för jämställdhet vilket är mycket bra. För att nå verkligt resultat krävs att en gör rätt. Arbetet behöver integreras i kärnuppdrag samt styrsystem och hanteras på precis samma sätt som andra avgörande strategi- och hållbarhetsfrågor. Det behöver ledas av högsta chefen, av statssekreterare, generaldirektör eller vd, för att få den legitimitet som krävs. Utöver detta behöver mål ses över för att säkerställa att jämställdhetsperspektivet ingår. Könsuppdelade uppföljningar av individbaserad statistik behöver genomföras för att mäta att arbetet ger resultat. Det behövs kontinuerliga förändringar i vardagen där medvetna ledare stoppar jargonger och driver värdegrundsfrågor.

Kommunikationsavdelningen har en betydelsefull roll i att se över hur kvinnor och män framställs i text och bild, med jämställda bilder och ett inkluderande språk som visar i handling vad som gäller. HR-personal bör se över alltifrån platsannonser till hur intervjuer går till och verksamhetspersonal behöver metoder och rutiner för att upptäcka och åtgärda stereotypa föreställningar av kvinnor och män. Förändring sker med små steg i vardagen, men också med omfördelning av resurser och makt i organisationerna.

Vi har jobbat många år med att integrera jämställdhet. Ulrika Eklund som jämställdhetskonsult och Malin Forsbrand som har verkat i flera olika ledningsfunktioner. Vi har sett många goda och ibland kostsamma initiativ som tyvärr inte lett till någon förändring. Utbildningar som skapat engagemang och sedan runnit ut i sanden, jämställdhetsansvariga som får agera blåslampa istället för experter, kollektiva dåliga samveten när de enskilda anställda inte konkret vet vad som förväntas av dem. Låt inte #metoo gå samma öde till mötes. Nu behöver det stora förtroende som många kvinnor gett via #metoo leda till verklig förändring vilket görs bäst genom att skapa struktur och tydlighet, följt av konkreta åtgärder där varje anställd vet vilken pusselbit hen ska bidra med.

Malin Forsbrand, vd och grundare, GOEQUAL

Ulrika Eklund, jämställdhetsexpert och grundare, GOEQUAL