Siffror visar: Greta Thunberg har gjort fler än någonsin intresserade av klimatet

Data om vilka ämnen svenskar och amerikaner googlar på talar sitt tydliga språk: Intresset för klimatet har aldrig varit så stort som nu, och det tycks vara direkt relaterat till Greta Thunberg och hennes skolstrejker för klimatet.

Greta Thunberg har orsakat ett rekordstort klimatintresse, enligt Magnus Bråth. Foto (t v): Wikimedia Commons/Frankie Fouganthin

I samband med att Greta Thunberg och Fridays for Future skolstrejkade i mars var det fler svenskar än någonsin som gjorde klimatrelaterade sökningar på Google. Och inför morgondagens generalstrejk för klimatet syns återigen en uppåtgående kurva.
– Trenden pekar på att det nog till och med kan bli ett ännu större intresse än i mars, när det var som störst, säger Magnus Bråth, grundare av marknadsföringsbyrån Brath som specialiserar sig på sökordsoptimering, till Aktuell Hållbarhet.

I mars överträffade de klimatrelaterade sökningarna på Google till och med antalet moderelaterade sökningar, enligt Braths analys. Detta trots att mode enligt Magnus Bråth traditionellt är ett område som väldigt många människor söker på. Att klimat gått om mode i antalet sökningar har inte hänt så länge det funnits data, det vill säga sedan 2004.
– Det finns fortfarande ett starkt intresse för mode, men intresset är minskande sedan 2013. Om jag får gissa så tror jag att människor generellt blir mer intresserade av klimat och att det slår mot konsumtionen, säger Magnus Bråth.

Även i USA visar klimatsökningarna en ökande trend i samband med att Greta seglat till FN:s klimattoppmötet i New York och når en topp i samband med skolstrejken där i fredags.
– Det finns många åsikter om vad Greta borde göra och inte, jag kan personligen bara konstatera att det här fungerar. Om målet är att väcka intresse för klimatet så har hon uppnått det. Datan visar det tydligt, säger Magnus Bråth.

I både Sverige och USA går det att se geografiska skillnader. I Sverige är det en dubbelt så stor andel som googlat på klimatområdet i Stockholms och Södermanlands län jämfört med i Jämtlands län. I USA sticker bland annat Kalifornien och Texas ut med höga siffror.

Analysen har gjorts med hjälp av ett verktyg från Google där ämnesområde anges istället för sökord.