”Sluta gulla med bilar”

Bilen var 1900-talets statussymbol och medelklassmarkör nummer ett. Men nu kan det förhoppningsvis vara slut.

Bilen var 1900-talets statussymbol och medelklassmarkör nummer ett och den lever kvar i populärkultur, reklam och massmedia. Detta trots att det nu finns en köpstark generation för vilken bilen är passé och en rätt ointressant pryl. Det som en gång var frihetssymbol, vuxenmarkör och nyckel till socialt umgänge är i dag en plåtlåda, som dessutom förstör miljön och klimatet. I vilket fall om du frågar mina barn uppvuxna i en storstad på 00-talet. Sociala interaktion, frihet och en privat sfär utanför familjen löses på nya mer klimatvänliga sätt.

Ändå är det som om ingenting har hänt. De stora underhållningsprogrammen i reklam-TV pumpar ut reklam med nya bilar som glider fram i motljus i vackra landskap. Dagstidningarna har fortfarande sina bil- och motorbilagor som känslomässigt lyfter lyckan med att få köra en sprillans ny bil. Bara i undantagsfall beskriver de bilismens klimatmässiga nackdelar. Fortfarande finns det något som kallas bilsalonger där bilnyheterna presenteras i extremt påkostade montrar och där lättklädda värdinnor är en metod att fånga uppmärksamhet när nyheterna tryter.

Så kanske är det dags att inse att världen förändras och att den som vaknar sist är förlorare i en föränderlig tid. Att målgruppen för fredags- och lördagsunderhållning på TV4 drabbas av mikrosömn eller dyker ner i sina mobiler när den fantasilösa bilreklamen tar vid och att de på sikt helt kommer att tappa intresset för hela idén med tablå-TV.

Och vilken tidning blir först med att rangera ut sina motorjournalister och ersätta dem med något mer tidsenligt? Vi kan kalla de nya för mobilitetsjournalister och istället låta dem skriva om den transportrevolution som är på gång, med elektrifiering, lånecyklar, delningstjänster, utbyggd kollektivtrafik och ständigt nya applösningar för hållbarare transporter.

Aktuell Hållbarhet försöker hjälpa till. I Stockholm finns inte längre någon bilsalong. Däremot konferensen Ekotransport som försöker beskriva allt det spännande som händer inom hållbar mobilitet. Nu är det dags igen för fjärde gången, den 18 april på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Björn Anderberg
redaktör, Aktuell Hållbarhet