Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jämställdhet

Revisionsfirma startar jämställdhetspodd

Publicerad: 26 Oktober 2016, 11:38

Det globala revisions- och rådgivningsföretaget EY har startat en ny jämställdhetspodd som ska diskuterar hindren för jämställdhet i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

I podden Pod for parity  kommer man att bjuda in profiler från näringsliv, offentlig sektor och den akademiska världen för att diskutera jämställdhetsfrågan ur olika perspektiv. Det berättar Susanne Tillqvist som är konsult inom rådgivning på EY och nordiskt ansvarig för ”Women. Fast Forward”, EYs globala initiativ för att driva jämställdhetsfrågan.
– Vi startade podden för att vi tycker att jämställdhetsarbetet går för långsamt. Som global firma har vi varit engagerade i det arbete som bedrivs inom G20 och inom ramen för World Economic Forum där vi har det globala programmet ”Women. Fast Forward”. Den baseras på Gender parity-rapporten som presenteras en gång om året. Från rapporten kan man bland annat utläsa att det kommer att dröja 117 år innan vi uppnår jämställdhet globalt om vi fortsätter i den här takten. Situationen i Sverige skiljer sig förstås från många andra länder men det finns ändå många rapporter som visar att det kommer att dröja ett bra tag innan vi uppnår jämställdhet gällande ledningspositioner och liknande.
– Vi är ju dessutom en firma som verkar inom en traditionellt manlig bransch, och även om utvecklingen går mot en mer jämställd organisation hos oss går det inte tillräckligt snabbt för att vi ska klara av att ta hand om den bästa kompetensen.

Varför satsade ni på en pod?
– Vi menar att en av de stora bromsklossarna för jämställdhetsarbetet handlar om attityder, normer, traditioner och omedvetna fördomar. Om man börjar prata om frågan i en pod hoppas vi att det ska få folk att börja fundera och kanske med tiden tänka annorlunda.

Finns det någon affärsmässig vinning med det här projektet?
– Den affärsmässiga vinningen är ju att vi säkrar vår framtida kompetens. Idag har vi fler män som stannar i firman långsiktigt än kvinnor och vi vill gärna behålla den kompetens vi rekryterat till företaget, att rekrytera kostar pengar.
– Sedan utgår jag också från att företag som arbetar med oss får ett ännu bättre intryck av oss när de ser hur vi arbetar med den här frågan, det är ju en av många viktiga hållbarhetsfrågor.

Hur mycket av din arbetstid lägger du på podden?
– Det här görs vid sidan av våra vanliga arbetsuppgifter. Vi är några eldsjälar som tycker att det här är roligt och viktigt som lägger 5-6 timmar i veckan på det här.

Lina Rosengren

Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.